מתוך הסדרה: "רגע אחד על...", נושאים מתוך שיטת אוריין – המעגל הפתוח. הפעם: מה המילה "לא" עושה למצבו הנפשי של האדם?
יצירה היא הניסיון לשים סדר בתוך אי-סדר. בעולם דחוס בתופעות מבלבלות, תפקיד היצירה הוא לעשות תיקון ולמצוא שלווה ונחמה. |
האיגרת השבועיתיום ה', 2017 . 9 . 28שנה טובה גמר חתימה טובה ------- המליאה - דלת פתוחה ליוצרים וקהל יום ו', 13.10.2017, 16:00 יום ו', 20.10.2017, 16:00 ------- המשרתים יום ד', 25.10.2017, 20:30 ------- פרטים בתוך האיגרת -------
יש תאטרון שהוא בידור ויש שהוא שליחות אישית וחברתית מקדש-מעט של אדם בדרך לתיקון עולם
(רגעים של התבוננות בהתנהגות אנושית כי כל תנועה בחלל היא כרפרוף פרפר אי-שם)
חשבון נפש קצר. "ניקול ואליזבט עשו סדרת טלוויזיה" - שמעתי אומרים. הן לבדן? לא היה איתן אפילו במאי אחד? תגובה נפוצה היא בקרב יוצרים שמשתתפים בהפקה בצוות גדול, כאשר שואלים אותם, הם אומרים: "עשיתי סרט!". "עשיתי הצגה!". כאילו הם לבדם עשו את הסרט, עשו את ההצגה. מעט ענווה לא תזיק. הערתי על כך ואז אמרו לי בזו הלשון: "ענווה זה פאסה וזה בהחלט מזיק, כלומר, הענווה, או איך שלא קוראים לזה ומוכרחים להתבלט ולהיות מפורסמים ותמיד ראשונים כי ראשונים תמיד אנחנו!" טוב. לא אטריד אותם עוד. אבל באמת, כוכבים לא עושים את הסרט. כוכבים מושכים קהל. ממלאים את הקופה. את הסרט עושה הבמאי וכוכבים הם כלי המשחק שלו.
שלכם באהבה,
"מונו-דיא 2017", ערב מונולוגים ודיאלוגים המתחברים לרצף טרגי-קומי של החוויה המקומית. בכל שבוע מובא קטע מהערב הזה. השבוע: "מתי נולדת?" מונולוג מתוך המחזה: "התולעת עפה", מאת אמיר אוריין. שחקנית: עלמה קלי.
"...מתי נולדת? הוא לא זוכר. מתי הפסקת להרטיב במכנסיים? הוא לא זוכר. להציץ מתחת לשמלה של האימא שלך? הרטבת במיטה ושכחת? אבא נתן לך מכות רצח ורצית להרוג אותו ושכחת? אתה שוכח הכול. את הפעם הראשונה שהבטת אל תוך השמש, אתה זוכר? את הירח והכוכבים אתה זוכר? השמש שוקעת ואתה חושב שנגמר לך היום, אתה זוכר? שנגמרו לך החיים? אפילו את הלילות שכחת. מה אתה זוכר? כלב שהלך אחריך ברחוב ואתה בעטת בו? ילד שבכה כל הלילה ואתה סתמת לו את הפה? הוצאת שכבת זרע לבטלה? אתה באמת יכול להתבייש לך. מה שלא תעשה, תמיד יש מישהו חזק ממך, מישהו חכם ממך. רצית להיות מלך. ראש ממשלה. כוכב טלוויזיה. רצית להיות האבא שלך עצמך. להיות האימא של עצמך. להוציא את עצמך מתוך הרחם של עצמך. נו, אז תגיד בעצמך? אפשר להוציא את עצמך מתוך הרחם של עצמך? אתה זוכר? רצית להיות ראי של עצמך. ראי בתוך ראי. את זה אתה זוכר? אתה רואה? בכל זאת אנחנו יודעים עליך דבר אחד או שניים." (המונולוג מופיע גם בקובץ המונולוגים של תיאטרון החדר)
אתה אומר שאתה יהודי טוב כי אתה מתאמץ לקיים את המצוות. אני מאמין לך. האם אתה גם אדם הגון, בגלל שאתה מקיים מצוות? פרופ' ישעיהו ליבוביץ' ז"ל אמר שקיום המצוות מסייע לו להיות אדם הגון. האם כל מי שמקיים מצוות הוא אדם הגון? שהרי אם המצוות אכן עושות אדם להגון כי אז כל המקיימים מצוות לדתותיהם המרובות, היו הגונים ולא כך היא. קיום מצוות לא יעיד עליך שאתה אדם הגון. הגינותך תעיד. כי המצוות - מצוות והאדם - אדם. שאל מעתה: מה לקיום מצוות ולהיותו של האדם - הגון? על כך כבר אמר ישעיהו הנביא בפרק הראשון בספרו, בפסוק יא: "למה לי רוב זבחיכם?" ליבוביץ' ז"ל עשה בחירה. הוא בחר לקיים מצוות והוא בחר להיות אדם הגון. על כן בערב יום הכיפורים הבא עלינו לטובה, כשאתה צם ומתפלל ומבקש רחמים מהקב"ה, הזכר לעצמך שהוא משגיח על מעשיך הטובים יותר ממה שהוא משגיח על הצום והתפילה. שנה טובה וגמר חתימה טובה! באהבה, אמיר אוריין
מזל טוב! השבוע התקיים בחדרי עלמא בתל אביב טקס השקת "תַּרְגִּימָא – תרגומי מחזות ודברים עליהם", קובץ יצירות בתרגום מעולה של פרופסור שמעון לוי. מדובר באוצר מפתיע, מגוון, של מחזות קצרים, מערכונים, קטעי פרוזה ושירה, פרי עטם של יוצרים בולטים. לכל תרגום מצרף שמעון רקע והסברים שלעצמם הם מרתקים. שמעון מגדיר את הספר כ"קורס מהיר בתאטרון קצר". מה שהופך את הקריאה למענגת במיוחד, זהו התרגום המתאים עצמו לתבנית הטקסט שבמקור ולסגנון הדיבור של הדמויות וכך, מקטע לקטע, עובר הקורא חוויה אוניברסלית מגוונת שבה לכל קטע המצלול שלו. המעגל הראשון של מי שעשויים ליהנות מהמקבץ הזה הוא של אנשי תיאטרון, במאים, שחקנים ותלמידים. המעגל השני הוא כמובן הקהל הרחב. לקרוא את הספר הזה, זה כמעט כמו לראות את ההצגות שאפשר לעשות ממנו. מומלץ.
"המליאה" - דלת פתוחה (צילום: גיא דוידי) פגישה דו-שבועית קבועה באווירה נינוחה ומקבלת. דלת פתוחה ליוצרים וקהל. מנחה: אמיר אוריין על סדר היום: "מה קורה?", "מנחה-שחקן", קטעים... יוצרים יכולים לבדוק חומרים חדשים שלהם... משוררים וסופרים יכולים לקרוא מיצירותיהם... המליאה פתוחה לכל. אפשר להופיע ואפשר לצפות בלבד. משך הפגישה: 3 ש' בערך. אפשר לתאם מראש: טל', 052-340-1478 ,03-5171818, או בדוא"ל - כאן. 20 ש"ח כולל קפה, תה, מים וכיבוד. יום ו', 13.10.2017, 16:00 תיאטרון החדר, רחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב טל': 03-5171818, 052-340-1478
סדנת משחק ופרפורמנס ליוצרים עם אבי גיבסון בר-אל במסגרת הסדנא יוכל כל משתתף לפתח יצירה מקורית אישית בהקשר חברתי/תרבותי/פוליטי/אישי לחקור ולחזק את שפת העבודה הייחודית והנכונה לו ביצירה ולחשוף את האמירה האישית המדויקת לו כיוצר במהלך הסדנא יתקיימו שיעורי משחק, שיטת אוריין, המבע האקספרסיבי, חקר הדימוי, פרפורמנס ובימוי בסיום הסדנא יתקיים אירוע תיאטרון ופרפורמנס לפרטים נוספים ותיאום פגישת היכרות רינת מוסקונה, 050-795-4582, Rinatmoskona@gmail.com
המשרתים (צילום: יח"צ) "דווקא כשעלטה גדולה יורדת על התיאטרון הישראלי וכולם פוחדים מהצל של עצמם, מצליח תאטרון החדר של אמיר אוריין לשבור שתיקה, ומעלה את 'המשרתים', עיבוד ישראלי עדכני ל'המשרתות'" (מעריב, "האור בקצה המנהרה", דנה שוכמכר, 06.12.2015). בעקבות ז'אן ז'אנה. תרגום: עדה בן נחום עיבוד חדש: אמיר אוריין ואבי גיבסון בר-אל (פרס העיבוד בפסטיבל הפרינג' 2015) בימוי, עיצוב תפאורה ותלבושות: אבי גיבסון בר-אל שחקנים יוצרים: אביאל שיליאן, טל דנינו, מוטי רוזנצוויג ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר ע. במאי וייעוץ חזותי: רינת מוסקונה הפקה: "אורתו-דה" - מנהל אמנותי ינון צפריר 40 שח כולל שתיה קלה ומתוקים יום ד', 25.10.2017, 20:30 תיאטרון החדר, רחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב טל': 03-5171818, 050-849-7715
הבמה בשרקייה ערב פתוח ליוצרים בכל תחום בימתי שתרצו: שירה, נגינה ושירה, נגינה בלבד, משחק, ספוקן-וורדס וגם פואטרי-סלאם, מונולוגים, סטנד-אפ, סופרים, משוררים, שחקנים אצטרה, בבית הקפה-מסעדה "שרקייה", מקום לחברים לנוח, לשתות משהו, ללעוס משהו טעים ולפרגן זה לזה, רחוב סלמה 44 פינת רחוב אברבנאל. תל אביב. טל' במקום להזמנות: 0522-515152. מנהלת הבמה: שרון שלומי נעים (בוגרת תיאטרון החדר), אליה פונים בהצעות להופיע במקום, בטל': 054-533-5135.
קללתו של ארוס "לו היה אפשר ללכוד רגע אחד בזמן ולחפון אותו בכף היד, כאחוֹז פרפר שרטט כנפיו מגרה את קצות העצבים! לו היה ניתן לזקק מן החיים את תמצית הצוף שחפונה במכמניהם! אלפי מילים לא יגידו את שמביעה אנקה אחת. הגוף הערמוני והדשן, האגן המתרחב כמניפה בשרית מתחת למצר המותניים, הירכיים המצטללות בהבהובי האש הלוחכת..." מזל טוב למני אביב, בוגר תיאטרון החדר, עם יציאתו לאור של הרומן שלו: "קללתו של ארוס"! שש שנים כתב אותו ועוד שנתיים ערך ועשה הגהות. הרומן יצא בהוצאת הספרים "אי-פאבליש". קישור לרכישת הספר: http://epublish.co.il/meniaviv
מונולוגים לשחקנים/ות בדוא"ל שלך קבלו חינם את קובץ המונולוגים של תיאטרון החדר. (קובץ PDF המכיל יותר ממאה מונולוגים נפוצים). כתבו אל הדוא"ל שלנו. אמיר אוריין - תיאטרון החדררחוב הירקון 29, תל אביב 6801138 |