האם הדברים שאנחנו מתכוונים לומר, פוגעים בזולת או מקרבים אותו? מתוך הסדרה: "רגע אחד על...", נושאים מתוך שיטת אוריין – המעגל הפתוח. אבי גיבסון בר-אל מראיין את אמיר אוריין.
החוויה אינה על הבמה או על האקרן. היא בתודעתו של הצופה. תפקיד היוצר הוא ליצור קשר עם תודעתו של כל צופה. לקשר הזה אנו קוראים אהבה. |
האיגרת השבועיתיום ה', 2017 . 10 . 26------- "המליאה" - דלת פתוחה ליוצרים וקהל פרטים בתוך האיגרת -------
האם הדברים שאנחנו מתכוונים לומר, פוגעים בזולת או מקרבים אותו? מתוך הסדרה: "רגע אחד על...", נושאים מתוך שיטת אוריין – המעגל הפתוח. אבי גיבסון בר-אל מראיין את אמיר אוריין.
- "בעבר כבר סלחתי להורי על כל מה שעוללו לי וגיליתי את האהבה, אבל לפעמים אני מרגיש את הכעס עולה בי מחדש!"
- טקסי הסליחה הם צורה של התנהגות חברתית היסטורית נלמדת של האדם. זוהי דוגמא לפער האוניברסאלי הקיים בין ההכרח לשחזר היסטוריה לבין החוויה האישית המידית.
ברוב החברות, אחרי תקופה שבה באה לידי ביטוי תוקפנות, מתקיימים טקסי סליחה וכפרה. לאחר המלחמה מתקיים טקס הכרזת השלום. בדרך כלל, השלום כולל בתוכו גם את טקס הסליחה ההדדי על חטאי העבר. טקסים אלו הם לפעמים בעלי אופי פולחני. בני האדם אומרים אז שהם סולחים זה לזה, ההצהרה החיצונית של הסליחה ההדדית, אינה מחייבת שאמנם התקיימה הסליחה הפנימית-רגשית אצל מי מהצדדים, אבל היא יכולה להשפיע לטובה על ההתנהגות הבין-אישית בעתיד.
כלומר, אם מתקיים טקס הסליחה, האדם יכול לקיים אותו כפעולה חיצונית, אבל עדיין לשאת בתוכו רגשות כעס, תסכול או כל רגש אחר שאיננו תואם את הסליחה.
טקס הסליחה החיצוני מגביר את הסיכוי שלפרק זמן מסוים לא יתחדשו פעולות האיבה בין הצדדים, אבל הוא איננו יכול להבטיח סליחה רגשית פנימית מלאה. סליחה רגשית פנימית תלויה בגורמים רבים, שהטקס החיצוני לא תמיד יכול להשפיע עליהם.
טקס הסליחה עצמו הוא תהליך של טיהור. הוא מושך לפחות חלק מן האנרגיה המשוקעת ברגשות הכעס ומפנה אותה אל עבר הטקס עצמו, אבל הטקס לא בהכרח מפרק את הכעס לחלוטין. לכן אדם יכול להצהיר שסלח להוריו או לאויביו, אבל עדיין הוא נושא בתוכו רגשות כעס טעונים. זהו מצב ידוע ונפוץ.
הסליחה השלמה כמעט שאיננה קיימת במציאות. משום שגם לאחר שהכעס נפרק, עדיין קיימת בחדר התודעה החוויה המקורית, על כל מרכיביה, כחוויה לגיטימית, לא מטעינה אנרגיה רבה מדי ויש לקוות שהיא כבר לא טראומטית פעילה והיא כוללת בתוכה, בין השאר, את זיכרון הכעס וגם את זיכרון טקס הסליחה. אדם יכול ללכת כל חייו נושא עימו את רגשות הזעם על הוריו ולטעון אותם אל תוך יצירתו וזהו תהליך רצוי ומטהר.
אם אדם מקיים טקס סליחה חיצוני ואחר כך הוא מרגיש שעדיין קיים בו כעס, עליו לתת לו ביטוי ביצירה. זוהי פעולה טובה ונכונה. בכל מקרה, גם טקסי הסליחה החיצוניים מסייעים להקלת הסבל.
הסליחה הרגשית הפנימית היא רצויה אבל אינה הכרחית. חשוב ביותר שלא נטפח בקרבנו רגש אשמה על שאין ביכולתנו לסלוח באופן מוחלט. עם התעוררות מחודשת של הכעס, או של רגש האשמה על שאין ביכולתנו לכבוש את הכעס, יש לתת להם ביטוי מידי ביצירה: בכתיבה, בציור, במוסיקה, בהגשת טקסט בימתי וכיו"ב. כי הרי בשורשיהן של יצירות רבות ניתן למצוא את עקבותיהן של מערכות היחסים שיש ליוצר עם אבותיו.
(ספר "המעגל הפתוח" גרסת 2017, ע' 177-176)
שלכם באהבה,
"מונו-דיא 2017", ערב מונולוגים ודיאלוגים המתחברים לרצף טרגי-קומי של החוויה המקומית. קטע מס. 11: "לא גיבורה". ניצולת שואה סוגרת חשבון אחרון עם המדינה. מונולוג מאת: אמיר אוריין. שחקנית: אדוה טל מעון.
הוא שואל שאלה בנלית, מובנת מאליה. היא עונה בסיסמה שחוקה, מובנת מאליה. כך עוברים ימינו על פני האדמה. פתאום איש נופל מכוכב אחר ושואל שאלה, לא מובנת מאליה. העולם עוצר נשימתו ומחשב מסלול מחדש. באהבה, אמיר אוריין
אולי יש פה משהו בשבילך. הודעת השבוע: שלום לכולם, אנו שמחים וגאים להודיע על פתיחת הסניף הירושלמי של המופע המצליח TLV Show , http://www.tlvshow.com/ המופע יתקיים החל מינואר 2018 באופן רציף בירושלים. דרושים לתפקידים הבאים... מעבר לדף: אודישנים דרושים
"המליאה" - דלת פתוחה (צילום: גיא דוידי) פגישה דו-שבועית קבועה באווירה נינוחה ומקבלת. דלת פתוחה ליוצרים וקהל. מנחה: אמיר אוריין על סדר היום: "מה קורה?", "מנחה-שחקן", קטעים... יוצרים יכולים לבדוק חומרים חדשים שלהם... משוררים וסופרים יכולים לקרוא מיצירותיהם... המליאה פתוחה לכל. אפשר להופיע ואפשר לצפות בלבד. משך הפגישה: 3 ש' בערך. אפשר לתאם מראש: טל', 052-340-1478 ,03-5171818, או בדוא"ל - כאן. 20 ש"ח כולל קפה, תה, מים וכיבוד. יום ו', 27.10.2017, 16:00 יום ו', 3.11.2017, 16:00 טל': 03-5171818, 052-340-1478
סדנת משחק ופרפורמנס ליוצרים עם אבי גיבסון בר-אל במסגרת הסדנא יוכל כל משתתף לפתח יצירה מקורית אישית בהקשר חברתי/תרבותי/פוליטי/אישי לחקור ולחזק את שפת העבודה הייחודית והנכונה לו ביצירה ולחשוף את האמירה האישית המדויקת לו כיוצר במהלך הסדנא יתקיימו שיעורי משחק, שיטת אוריין, המבע האקספרסיבי, חקר הדימוי, פרפורמנס ובימוי בסיום הסדנא יתקיים אירוע תיאטרון ופרפורמנס לפרטים נוספים ותיאום פגישת היכרות רינת מוסקונה, 050-795-4582, Rinatmoskona@gmail.com
המשרתים (צילום: יח"צ) "דווקא כשעלטה גדולה יורדת על התיאטרון הישראלי וכולם פוחדים מהצל של עצמם, מצליח תאטרון החדר של אמיר אוריין לשבור שתיקה, ומעלה את 'המשרתים', עיבוד ישראלי עדכני ל'המשרתות'" (מעריב, "האור בקצה המנהרה", דנה שוכמכר, 06.12.2015). בעקבות ז'אן ז'אנה. תרגום: עדה בן נחום עיבוד חדש: אמיר אוריין ואבי גיבסון בר-אל (פרס העיבוד בפסטיבל הפרינג' 2015) בימוי, עיצוב תפאורה ותלבושות: אבי גיבסון בר-אל שחקנים יוצרים: אביאל שיליאן, טל דנינו, מוטי רוזנצוויג ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר ע. במאי וייעוץ חזותי: רינת מוסקונה הפקה: "אורתו-דה" - מנהל אמנותי ינון צפריר 40 שח כולל שתיה קלה ומתוקים יום ה', 26.10.2017, 20:30 תיאטרון החדר, רחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב טל': 03-5171818, 050-849-7715
קבוצת התיאטרון "אורתו-דה": שי ושהרה בעקבות ספרו של שי גולדן: "ניסויים בחיי משפחה" עורך ומביים: אבי גיבסון בר-אל. מנחה: שהרה בלאו. עם המעבר לשעון החורף, שי גולדן ושהרה בלאו, בשיחה ספרותית פתוחה על הדיכאון הנפשי ושעות הדמדומים. קטעים מתוך הספר, בביצוע השחקנית מאיה הר ציון והשחקן רותם לוי-וגה, ובהשתתפות המוסיקאי Amiram With an Ayin. מוצאי שבת, 28.10.17, בשעה 20.00, בבית הקפה-ספריה "הנסיך הקטן", רחוב קינג ג'ורג' 19 בתל-אביב. פתיחת דלתות: 20.00. כניסה: 25 ₪. www.orto-da.com. 03-7511136. 050-8497715
הבמה בשרקייה ערב פתוח ליוצרים בכל תחום בימתי שתרצו: שירה, נגינה ושירה, נגינה בלבד, משחק, ספוקן-וורדס וגם פואטרי-סלאם, מונולוגים, סטנד-אפ, סופרים, משוררים, שחקנים אצטרה, בבית הקפה-מסעדה "שרקייה", מקום לחברים לנוח, לשתות משהו, ללעוס משהו טעים ולפרגן זה לזה, רחוב סלמה 44 פינת רחוב אברבנאל. תל אביב. טל' במקום להזמנות: 0522-515152. מנהלת הבמה: שרון שלומי נעים (בוגרת תיאטרון החדר), אליה פונים בהצעות להופיע במקום, בטל': 054-533-5135.
קללתו של ארוס "לו היה אפשר ללכוד רגע אחד בזמן ולחפון אותו בכף היד, כאחוֹז פרפר שרטט כנפיו מגרה את קצות העצבים! לו היה ניתן לזקק מן החיים את תמצית הצוף שחפונה במכמניהם! אלפי מילים לא יגידו את שמביעה אנקה אחת. הגוף הערמוני והדשן, האגן המתרחב כמניפה בשרית מתחת למצר המותניים, הירכיים המצטללות בהבהובי האש הלוחכת..." מזל טוב למני אביב, בוגר תיאטרון החדר, עם יציאתו לאור של הרומן שלו: "קללתו של ארוס"! שש שנים כתב אותו ועוד שנתיים ערך ועשה הגהות. הרומן יצא בהוצאת הספרים "אי-פאבליש". קישור לרכישת הספר: http://epublish.co.il/meniaviv
מונולוגים לשחקנים/ות בדוא"ל שלך קבלו חינם את קובץ המונולוגים של תיאטרון החדר. (קובץ PDF המכיל יותר ממאה מונולוגים נפוצים). כתבו אל הדוא"ל שלנו. אמיר אוריין - תיאטרון החדררחוב הירקון 29, תל אביב 6801138 |
© 2024 אמיר אוריין תיאטרון החדר | בית | | | אודות | | | לימודים בחדר | | | הצגות ואירועים | | | מולטי מדיה | | | קשר אישי | | | שיטת אוריין | | | חדש | | | מפת האתר |