הצטרפו לאיגרת השבועית

"תיאטרון החדר הוא בשבילי ארגז הכלים לחיים" (עינת ויצמן, שחקנית ובמאית, בוגרת תיאטרון החדר)



כנגד ארבעה בנים דברה תורה:

אחד חכם ואחד רשע ואחד תם ואחד שאינו יודע לשאול

 

על ארבע אימהות דברה תורה: שרה, רבקה, רחל ולאה.

על ארבע דרכים דִבְּרָה הקַבָּלָה: פְּשַׁט, רֶמֶז, דְרוּשׁ וְסוֹד.

 

ארבעה שלבי יצירה במעגל הפתוח:

א. דת. ב. תבונה. ג. יצירה מהפכנית. ד. שלב הקיפאון -

שהוא הגשר הצר בדרך לפתיחתו של מעגל יצירה חדש

 

 

א. אחד חכם

"חכם מה הוא אומר? מה העדוֹת והחוקים והמשפטים אשר ציווה יהווה אלוהינו אתכם?"

 

א. המעגל הפתוח – שלב הדת

חכם הוא מי ששינן את התורה ויודע אותה על בּוּרְיהּ, בשלמותה. חכם סימנו צייתן. מציית לסדר המרכזי הקיים. משמר את ההיסטוריה שירש מאבותיו. יוצר על פי החוקים והמשפטים שקיבל מאבותיו ועושה ככל יכולתו לרצות את הציבור ומנהיגיו.

 

 

ב. אחד רשע

"רשע מה הוא אומר? מה העבודה הזאת לכם? לכם ולא לו. ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל, כפר בעיקר".

 

ב. המעגל הפתוח – שלב התבונה

מה לתבונה ולרשע? ואולי ה"רשע" אינו רשע כל כך אלא רק נראה ככזה למשמרי היסטוריה? כאמור, הבן החכם, משמר היסטוריה. הוא מציית לצווי השלטון ולעולם לא יוציא עצמו מן הכלל. אבל כל יוצר נדון להוציא את עצמו מן הכלל, אם הוא מבקש ליצור יצירה מהפכנית. ביציאה מן הכלל הוא פורץ דרך וחוקר מרחבים חדשים. הוא האדם-המורד-המוּדָע לעצמו ולעולם, אב-הטיפוס של האדם-היוצר-האמן. הוא מצוי בשלב התבונה של חייו ושואף לקיים דיאלוג  בין ההיסטוריה המשומרת לבין החוויה האישית המידית הרעננה, לשם יצירת הרמוניה חדשה. הוא נאבק למען רווחת האדם. המֶרֶד המוּדע לעצמו הוא תנאי הכרחי לחירות האדם.

 

 

ג. אחד תם

"תם מה הוא אומר? מה זאת? ואמרת אליו, בחוזק יד הוציאנו יי ממצרים מבית העבדים".

 

ג. המעגל הפתוח – שלב היצירה המהפכנית

תם הוא תמים, כלומר, שלם. שלם עם עצמו ובשאיפתו לִשְׁלֵמוּת. על כך נאמר: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ".  תם מודע לעצמו ועל כן מקיים תנועה נמשכת בדיאלוג עם עצמו ועם העולם. שואל ומבקש תשובה, נשאל ומשיב. תמימותו של היוצר מסייעת לו במימוש יצירתו המהפכנית.

 

 

ד. ואחד שאינו יודע לשאול

"ושאינו יודע לשאול, את פתח לו".

 

ד. המעגל הפתוח - שלב הקיפאון

"ושאינו יודע לשאול" נתון במעגל סגור, במצב של התנגדות, אדישות, מכונס בבועתו, נתון לשליטתה של תודעה כוזבת. הוא מבקש תמיכה מהזולת ועל כן: "אַת פְּתַּח לוֹ". אבל הוא יכול גם להקשיב למנחה האישי שבתוך עצמו, כדי להיחלץ ממצוקת הדיכאון המשעבד, אל חירותו, ואז נפתח מעגל יצירה חדש. ,

לאיגרת השבועית של 2017 . 4 . 6