עד
כאן אמונות ודעות שנתגלו כחסרות בסיס עובדתי, כולל זו האחרונה. אכן, כאן אנו
עוסקים בהטלת ספק במה שנראה כמובן מאליו לנצח נצחים. כי כידוע, טוב להטיל ספק במה
שנראה מובן מאליו.
ככל
הידוע היום, "תכנית שנים עשר השלבים" לא באמת עובדת (מקור1) או לפחות כבר לא עובדת כפי שמספרים עליה
הפעילים שלה (מקור2). לרוב היא מייגעת, מתישה, מבלבלת את המוח
ובסופו של דבר, במקרים רבים, לא משיגה את התוצאות המקוות. המקרים שבהם היא כן
עוזרת, הם המקרים שבהם היה הנגמל נגמל גם בלי התכנית.
וכי
על מה בנויה התכנית הזאת כמו גם תכניות גמילה חברתיות אחרות? על המרת ההתמכרות
בהתמכרות אחרת. זה לעצמו לא חייב להיות רע לגמרי. לדוגמא: בשנות התשעים במקסיקו
סיטי רב יהודי גומל מסמים קבוצת צעירים יהודים, על ידי הפיכתם לדתיים אורתודוכסים,
הכלואים בדלת אמות של תורה ובחדרי חדרים של לימוד גמרא, טרודים יומם ולילה בקיום
מצוות ונזהרים בקלה כבחמורה. לא נראה שיש להם פנאי לחפש סמים. התחליף נראה סביר
למדי. ויש שיאמרו נפלא.
גם
תכנית 12 השלבים ודומותיה בנויות על המרת ההתמכרות המקורית - כלומר, סמים שתיה,
עישון וכיו"ב - בהתמכרות לתכניות הגמילה של 12 השלבים ודומותיה. העיסוק הדחוס
הכרוך במילוי מטלות תכנית 12 השלבים ודומותיה, משתלט על סדר יומו של המכור ולא
מניח לו לשוב להתמכרות המקורית. לא במקרה תכנית 12 השלבים ודומותיה כרוכות גם
במערכת יחסים עם אלוהים. מבחינה זו כל הדוגמאות שהובאו כאן תלויות בישות
מתא-פיזית, בעלת אופי דתי. הסיבה פשוטה: ההתמכרות היא כל כך חזקה עד שרק ישות
טרנסנדנטית דתית יכולה להושיע את מי שאיבד את האמון בעצמו כאדם ומכאן גם איבד את
האמון בזולתו בן האדם ועל כן הוא נתלה באלוהים. "אם אדם נופל ממטוס באמצע הלילה,
רק אלוהים לבדו יכול להרים אותו" (דליה רביקוביץ).
"בעוד
הארגון ("תכנית 12 השלבים"), מלמד שאלכוהוליזם הוא מחלה פרוגרסיבית שמסלול
התקדמותה בלתי נמנע, נתונים שהתקבלו מסקר במימון פדרלי בשם 'סקר האפידמיולוגיה הלאומי
בנושא אלכוהול ובעיות נלוות' מראים שקרוב לחמישית מהאנשים הסובלים מתלות באלכוהול מצליחים
בהמשך לשתות בכמויות שלא מסכנות אותם ולא מפגינים סימנים להתמכרות. וסקר נוסף שנערך
לאחרונה על-ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן, וכלל קרוב ל-140,000 מבוגרים, מצא שלתשעה
מכל עשרה שתיינים כבדים אין תלות באלכוהול, ושהם יכולים לשנות הרגלים מזיקים בעזרת
התערבות קצרה של איש מקצוע" (מקור3).
וכבר
נרמזת כאן החלופה לתכניות הוותיקות ההן שככל הנראה פג תוקפן במקרים רבים: התערבות
של איש המקצוע וגם תמיכה באמצעות כימיקלים, כלומר תרופות. יש תכניות רבות שמבוססות
על כימיקלים ולא על אמונות ודעות. מסתבר שהן פועלות במקרים רבים. גם פג התוקף שלהן
יגיע. בינתיים משתמשים רבים נעזרים בהן.
כמו
כן ראוי לעיין באפשרות שנוסתה כאן בתאטרון החדר והביאה לתוצאות טובות. תמצית
הדברים בקיצור נמרץ: מדובר ב"תכנית קבלת הרגע" שהרעיון המרכזי שלה הוא
גם אחד מעקרונות השיטה ככלל. מדובר בקבלת ההתמכרות והצגתה כפעולה דרמטית בימתית.
כי לשחק את החוויה, עשוי להחליש את עוצמתה עד להחלמה ממנה. (ע' "רגע קשה רגע
טוב", ב"המעגל הפתוח", 1998). הקהל צופה ביוצר שמשחק את ההתמכרות
של עצמו ומוחא לו כף על הביצוע. האירוע מצולם. הפעולה הפרדוכסלית הבימתית הזאת
מאפשרת ליוצר לצפות בעצמו מקיים התמכרות ולצפות בעצמו על המסך. הריחוק שנוצר באמצעות
המצלמה, מציג פרספקטיבה חדשה או מחודשת. למה דומה הדבר? למי שצופה בקטע וידיאו של עצמו
שבו הוא עושה פעולה כלשהי ועצם הצפייה מעוררת בו דיאלוג פנימי שמעודד שינוי
והתפתחות. על כך עוד נדבר.
המקרה
הפרטי של הסיגריה האחת
או
האם הפתגם העתיק הזה, "אם הפסקת לעשן וחזרת ועישנת סיגריה אחת בלבד, לא תוכל
עוד להפסיק לעשן לעולם!", הוא נכון או לא נכון?
לפני
כשנה הפסקתי לעשן, לאחר יותר מחמישים שנים רצופות של עישון. כחודש ימים לאחר מכן
השתתפתי בסרט סטודנטים ובאחת הסצנות שבתסריט נאמר שאני אמור לעשן בה. האם עישון
הסיגריה האחת הזאת יחזיר אותי לעישון רצוף, כמאמר אותו פתכם עתיק? האם עלי לסרב
לעשן בסצנה הזאת? האם עלי לציית לתסריט? הבמאי היה סובלני ביותר. הוא ידע על הפסקת
העישון שלי ואמר שאני לא חייב לעשן. אמרתי לו שאני מבקש להיות נאמן לתסריט המקורי
ולדמות המקורית. במהלך הצילום עישנתי במלוא ריאותיי והעישון נראה לי פשוט, קל
ונכון. מיד לאחר שנשמע ה"קאט", כסימן שהצילום הסתיים, חשתי סחרחורת
איומה וכמעט התעלפתי. פי היה מלא בחומר דוחה שצבט וגירה את בלוטות הרוק. ביקשתי
מים. לרגע חשבתי שהפסקת העישון קרסה. ברגע הבא אחריו אמרתי לעצמי: אתה בחרת להפסיק
לעשן. האם אתה בוחר להמשיך לעשן?
למעט
הסיגריה האחת הזאת במהלך הצילומים, לא חזרתי לעשן עד עצם היום הזה. בתאטרון החדר
ישנו עתה חדר עישון נפרד ומי שרוצה, יכול לעשן גם לידי.
מיכל תציג את עבודתה "הציפור המכנית", בהשראת ספרו של הרוקי מורקמי "קורות הציפור המכנית": "עכשיו אני אנסה להפוך לציפור בדרך לגילוייה של ליבת הדברים שהם אני". העבודה נעשתה בחממה בעכו. התאריכים:
יום ה', 11.6, בשעה 18:00
יום ו', 12.6, בשעה 18:00
שבת, 13.6, בשעה 18:00
בקרון שבכניסה למתחם התחנה בת"א (ליד נווה צדק, תל אביב)
המופעים אינטימיים. לכל מופע נכנסים 24 צופים בלבד. התכנייה מצורפת כאן.
--------------
2. נטלי כהן וקסברג
בפסטיבל הקרון גם נטלי. להלן קליפ חדש שלה
--------------
3. יותם ראובני
הסופר והמשורר בסרטו של יואב גינאי מתוך הסדרה "לגעת ברוח", בהשתתפות אריאנה מלמד.
אנשים יקרים, ב24
שעות האחרונות מתנהל סביבי מחול שדים לא הוגן סביב סירובי להופיע בהצגת תאטרון חיפה
בבקעת הירדן.
אני ערבי ישראלי,
נשוי לאישה יהודייה ומגדל משפחה לתפארת.
אשתי ואני מקדישים
את כל חיינו להגשמת הקיום המשותף בין יהודים לערבים- כך אנחנו מגדלים את ילדינו ולשם
כך הקמנו גם תאטרון ביפו שבו השקענו את כל חיינו. תאטרון השואף להבנה, להכלה, לקבלת
האחר ולמימוש הדו קיום הלכה למעשה.
אינכם יכולים לצפות
שאני כערבי ישראלי אלך נגד מצפוני ואסכים להופיע במקומות שנויים במחלוקת.
הנושא הזה אינו
חדש והבעיה נפתרה כבר לפני שנים בכל תאטראות ישראל כשהוחלט שכל ההצגות יוצגו בכל מקום
ואם שחקן, יהודי או ערבי, לא מוכן להופיע מבחינה מצפונית הוא יוחלף בשחקן אחר.
אישית, הודעתי לתאטרון
חיפה לפני למעלה מארבעה חודשים שיש להחליף אותי בהצגה המדוברת. לצערי התאטרון, מסיבותיו
הוא, לא עשה זאת.
לצערי הגדול יותר
אני עומד עכשיו מול איום מצד שרת התרבות והספורט, הגברת מירי רגב, על דיון מחודש בתקציב
התאטרון שאשתי ואני הקמנו במו ידינו.
הלחץ המופעל עליי
גובל בסחיטה. הוא לא הוגן. התאטרון הזה חשוב לאשתי ולי יותר מכל.
אנא מכם, אל תאלצו
אותי לנהוג בניגוד למצפוני רק כדי להסיר את האיום הזה.
אני עדיין מאמין
במדינה הזו ובחוקיה ובאפשרות שהיא נותנת לכל אדם להביע את דעתו ולנהוג לפי מצפונו.
(נורמן עיסא)
--------------
(...והיא נמשכת
והולכת... עד למיגורו של הצליל החופשי האחרון...)
9.6.2015, "בנט הורה
להוציא את הצגת תיאטרון אל-מידאן מסל תרבות, בניגוד להחלטת ועדת הסל. קודם לכן הוועדה החליטה אמש
פה אחד שלא להסיר את ההצגה "הזמן המקביל", לאחר שחבריה סברו כי אין במחזה
מרכיבים פוגעניים או מסיתים. בנט: זוהי ועדה שמוסריותה טעונה בדיקה." (הארץ1)
--------------
10.6.2015, במאי ההצגה "הזמן המקביל":
"הבנתי שאני לא בדמוקרטיה" (הארץ2).
שבת, 13.6.2015, 17:30, ליד מתקן חולות, הצגה שהשחקנים בה הם מבקשי מקלט. ד"ר חן אלון, במאי ההצגה, מספר באולפן ynet על העבודה המשותפת, ומדוע חשוב שישראלים יבינו את הבעיה שלהם. "כולנו במעגל הזה של פליטות ושל אובדן זכויות מוחלט".
אנחנו נימחץ, נחנק, נתרסק, נישרף, תחת מטחי הטילים במלחמה הבאה, זו המלחמה שהמשפחה המלכותית מסדרת לנו, ואילו היא, המלכותית, תשכון לבטח בבונקר המלכותי שבהרי ירושלים, היא ובני ביתה ואנשי שלומה