הצטרפו לאיגרת השבועית

החוויה אינה על הבמה או על האקרן. היא בתודעתו של הצופה. תפקיד היוצר הוא ליצור קשר עם תודעתו של כל צופה. לקשר הזה אנו קוראים אהבה.


האיגרת השבועית

יום ה', 2016 . 5 . 19

-------

ללמוד משחק, בימוי

אימון אישי

בתאטרון החדר

טל': 03-5171818. מידע נוסף כאן.

ייעוץ אישי:

אמיר אוריין, 052-340-1478

-------

-------

"רגשות מעורבים"

פרס הסרט הדוקומנטרי

בפסטיבל אפוס 7

-------

היטלר, הנוסע הסמוי, המשרתים

בקרוב הם חוזרים

-------

המליאה, הבזקים ואחרים

פרטים במדור אירועים

-------


באיגרת זו:

•   יוצרים בחדר: מחסום
•   שיטת אוריין - המעגל הפתוח: הטרדה מינית, ניצול מרות וציד מכשפות
•   פינה חמה ליוצר/ת: ארוחת ערב עם אנדרי
•   פירור: מקום 14
•   אודישנים דרושים: להיכנס לרגע
•   אירועים: לוח

קטע מארכיון החדר (2009). כתיבה ובימוי: מאיה הובני שטיינמן. משחק: ליאת שבתאי. צילום ועריכה: גיא דוידי.


קישור קבוע

יש תאטרון שהוא בידור

ויש שהוא שליחות אישית וחברתית

מקדש-מעט של אדם בדרך לתיקון עולם

 

(זמן קריאה משוער: 7 ד')

 

כל צורה של הטרדה היא מעשה פלילי, כל ניצול מרות להפקת טובות הנאה כפויות, הם מעשים פליליים. מה שנאמר בהמשך הדברים האלה לא נועד להצדיק הטרדה, אלא לנסות ולהבין דבר אחד או שניים ברקע לתופעה זו.

 

באחת מפגישות המליאה העירה אחת מהמשתתפות שהעיסוק התקשורתי האינטנסיבי בהטרדות מיניות של אנשים מפורסמים ובעלי מרות, גובל לדעתה בציד מכשפות. אחרת העירה שהיא זוכרת כיצד הגיבו חיילות צעירות בצבא הישראלי, בשנות השישים של המאה הקודמת, כאשר קצין חיזר אחריה. היא אמרה שהן היו שמחות בכך כאילו זכו במחמאה גדולה. מי שנולד לאחר אותה תקופה, אולי לא יבין או לא יאמין או יכעס ויבטל או יגיב את כל התגובות הללו גם יחד. האם ניתן היום לדון בעבר זה, או בהווה הזה או בכלל ברוח התקופות הללו באופן שקול?

 

אחד מהדיווחים שהתפרסמו לאחרונה היה בעניינו של הבמאי מיקי גורביץ' שהואשם ע"י שחקניות בהטרדה מינית (כותרת: הרמת מסך בתיאטרון החאן, עדויות נגד מיקי גורביץ', 14.04.2016, 06:00, "הארץ").

 

בתגובה לדיווח הזה, מיהר הבמאי והמחזאי, פרופסור יוסי יזרעאלי לפרסם מאמר שבו טען: "מיקי גורביץ' פעל אך ורק מתוך רצון לשפר את השחקנים. מיניות היא חלק דומיננטי בכל דמות דרמטית. ללא פענוחה של מיניות זו, בתבונה וברגישות, כמעט לא ניתן לרדת לשורש האניגמה של הדמות." (14.04.2016, 13:53, "הארץ").

 

זהו אוסף של דברי הבל הדורשים תגובה עניינית כדי לשים דברים על דיוקם ובשיקול דעת סביר:

 

א. "לשפר שחקנים"...

תפקידו של במאי אינו, כפי שטען יזרעאלי, "לשפר שחקנים". תפקידו להוציא לאור יצירה באמצעות שחקנים. לבד מהיוהרה של "שיפור" הזולת, יש כאן טשטוש גבולות מסוכן בין שחקנים כבני אדם לבין שחקנים כבעלי מקצוע ומשורש לענה זה נובעים עיוותים התנהגותיים הרסניים.  במאי יכול לשפר מחזה ודמויות. שחקנים יכולים לשפר את עצמם באופן אוטונומי ובלי קשר להנחיות של במאי זה או אחר.

 

ב. מקצועיות...

נניח שגורביץ' פעל "אך ורק מתוך רצון לשפר את השחקנים". אם כן, הרי שהוא פעל באופן לא מקצועי וגילה חוסר ידע בתחום היצירה שהוא מופקד עליה.

 

ג. מיניות...

לומר ש"מיניות היא חלק דומיננטי בכל דמות דרמטית", הרי זה כמו לומר שכל יצירה דרמטית היא פורנוגרפית באופן דומיננטי ולא כך הדבר. אכן, בכל דמות יש מיניות, כמו גם משאלות ודחפים מגוונים וסותרים וקונפליקטים ועוד מרכיבים רבים ורק לעיתים רחוקות יש צורך או ניתן לתת ביטוי לכולם. הניסיון להעמיד את עולמה של דמות "באופן דומיננטי" על המיניות שלה הוא פתטי. 

אם ביסוד ההתנהגות הדומיננטית של דמות יש מיניות הרי זו פרשנות אישית של יוצר זה או אחר ומה שחשוב הוא לא אם יש לה מיניות או אין לה - ויש לשער שיש בה כמו בכל דמות אנוש - אלא כיצד הדברים באים לידי ביטוי בהתנהגות הנראית לעין ונשמעת לאוזן. ולצורך זה אפשר להניח למיניות במקומה ולענות על השאלה הפשוטה והדרמטית ביותר: מה הדמות עושה כאן?


ואם אכן יש מיניות מוחצנת במחזה, נטפל בה באופן טכני, מרוחק, זהיר ומוגן ככל האפשר, כדי להבטיח שלא תגרם ליוצרים המעורבים, מצוקה כלשהי או מבוכה. אני מעדיף לומר לשחקן שיחפש בתוך הדמות שהוא מגלם את האהבה שיש בה או את חסרונה של אהבה, כלומר את המקור ליצירת קשר או את חסרונו של מקור זה וכיצד אלו מכוונים את התנהגותה של הדמות.

 

ד. לסיום, בניגוד לדעתו של יזרעאלי, בהחלט אפשר "לרדת לשורש האניגמה של הדמות" גם בלי עיסוק אובססיבי במיניות שלה.

--------------

 

שלוש הערות שנובעות מתוך הדברים הללו:


א. בדידות בעמדת מרות

בעלי מרות, ככל בני ובנות אדם וחוה, זקוקים לחסד, לאינטימיות, להתרפקות על בן אנוש, על בת אנוש, או על חיית מחמד. יש אומרים שככל שבעל המרות הוא בעל מעמד חברתי גבוה יותר, כך הוא מבודד ובודד יותר והצורך שלו באינטימיות הוא רב יותר.

 

לצורך המשל בלבד, נשיא ארה"ב הוא אולי האדם הבודד ביותר בעולם, רק מעצם היותו מוגדר כמנהיג של אימפריה. הכמיהה שלו למגע אנושי עלולה לגרום לו למצוקת בדידות ואורח חייו גורם לו לריחוק אפילו מהמסגרת המשפחתית שלו, בלי קשר למה שאומרים יחסי הציבור שלו על לכאורה חיי המשפחה המאושרים, שלרוב אינם כאלה כלל ועיקר. על כך אמרו חז"ל: "מי שגדול מחברו, יצרו גדול ממנו" (סוכה נב ע"א). אבל כולנו בני אדם בעלי רגעים של צורך באינטימיות: גברים, נשים, מנהיגים, מונהגים, כולם וכולן. על כן, ככל שידוע לנו לא היצר גדול יותר, כי בכל מקרה הוא קיים, אלא שהאחריות החברתית גדולה יותר והבדידות האישית גדולה ונדרשת מידה של גבורה ואז הקביעה "איזהו גיבור? הכובש את יצרו" (מסכת אבות, ד, א'), הופכת להיות אירונית. מתוך מה שידוע לנו על ההתנהגות האנושית, מעטים הגיבורים לעניין כיבוש יצרים במיניות, כמו גם באכילה, שתייה, קניין, חיים ומוות.

 

ב. אינטימיות כרשות הפרט

מין, ככל שמעמדו הפך מקובל בדיון פומבי שגור ויום-יומי, הוא עדיין פעולה אינטימית. אינטימיות ביצירה, כמו גם במציאות החוץ בימתית, היא רשות הפרט ולאיש אין זכות להיכנס אליה בלא רשותו המפורשת של בעל הדבר או בעלת הדבר, ובמקרה זה השחקניות בתאטרון החאן. על כן, מה עושים כאשר נדרשת אינטימיות ביצירה?

ככלל, כל מה שגורם מבוכה או קושי לאדם היוצר, אין לחוות אותו באופן אישי אלא לשחק אותו באופן חיצוני וללא מעורבות חושית או רגשית. כי אם נכפה על מישהו להרגיש ולחוש כנגד רצונו, הוא יפתח מצב של התנגדות פנימית שתסכל את האפשרות ליצור. כך רצוי שינהגו שחקנים וכך נוהגים בני אדם בכלל, במקרים של מצוקה ולחץ: הם מתנתקים רגשית על מנת שיוכלו לתפקד כראוי. אחר כך הולכים משם ומתחברים שוב אל עצמם.

 

סוף דבר:

היום, הטרדות מיניות בתאטרון הן יחסית נדירות וההשערה היא שמספרן דומה לזה שבמקומות אחרים. השמרנות הרגה את הספונטניות ולעיתים קרובות גם את גילויי החיבה הנלווים אליהם. רבים נמנעים היום מחיבוקים הדדיים, מה שהיה טבעי ופשוט וידידותי בעבר. ההתנהגות הצנועה, כביכול הדתית, אולי גורמת לכך שיש פחות הטרדות מיניות. המחיר הבין-אישי הוא הופעתם של מחסומים רגשיים, זהירות וחשדנות הדדית ויש אומרים שזהו מחיר ראוי על מנת להוריד את איום ההטרדות אבל זהו נושא לדיון נפרד...

 

שיהיו לנו ימים טובים

באהבה,
אמיר

קישור קבוע

המחזאי והשחקן וואלס שון, והבמאי והשחקן אנדרי גריגורי, יושבים במסעדה ומדברים. סרט יוצא דופן שבזמנו ניבא את העולם כפי שאנו מכירים אותו היום. לכאורה הוא נראה כסרט דוקומנטרי ואף מבוסס על מספר אירועים שאכן התרחשו בחייהם של המופיעים בו, אבל למעשה הם מבצעים משחק תפקידים

(1981, במאי לואי מאל. אנגלית, 1:51:26, הסרט המלא).

ראיון עם וואלאס שון בשלושה חלקים:

1. שון 1. / 2. שון 2. / 3. שון 3. /

ראיון עם אנדרי גריגורי בשלושה חלקים:

2. אנדרי 1. / 2. אנדרי 2. / אנדרי 3. /




קישור קבוע

- אנחנו במקום טוב באמצע בתוך ערמת הזבל, מתחת למצחינים אחרים.

- איך אתה מדבר?
- מה?

- זה כבר לא שנות השמונים שאפשר היה לדבר ככה. זה המאה העשרים ואחת ויש פוליטיקה קורקט וחשיבה חיובית וגאווה לאומית.

- סליחה.

- ותפסיק להתנצל. זה מאד לא ישראלי.

קישור קבוע

אולי יש פה משהו בשבילך.

דרישת השבוע: דרושים שני שחקנים הנראים כבני 18-20...

מעבר לדף אודישנים דרושים

קישור קבוע

רגשות מעורבים

פרס הסרט הדוקומנטרי בפסטיבל אפוס 7


(צילום: גיא דוידי)

(77 דק, עברית תרגום לאנגלית)

סינמטק תל אביב:
29.5, יום ראשון שעה 21:00 אולם 5
רכישת כרטיסים בקופות
ובאתר הסינמטק 
 


המשרתים

(צילום: יח"צ)

"דווקא כשעלטה גדולה יורדת על התיאטרון הישראלי וכולם פוחדים מהצל של עצמם, מצליח תאטרון החדר של אמיר אוריין לשבור שתיקה, ומעלה את 'המשרתים', עיבוד ישראלי עדכני ל'המשרתות'" (מעריב, "האור בקצה המנהרה", דנה שוכמכר, 06.12.2015).

בעקבות ז'אן ז'אנה. תרגום: עדה בן נחום.

עיבוד חדש: אמיר אוריין ואבי גיבסון בר-אל (פרס העיבוד בפסטיבל הפרינג' 2015)

בימוי, עיצוב תפאורה ותלבושות: אבי גיבסון בר-אל

שחקנים יוצרים: אביאל שיליאן, טל דנינו, מוטי רוזנצוויג

ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר

ע. במאי וייעוץ חזותי: רינת מוסקונה

הפקה: קבוצת אורתו-דה בניהולו של ינון צפריר

40 שח כולל שתיה קלה

יום ג', 31.5 / יום ד', 1.6 / בשעה 20:30

בחדר. טל': 03-5171818, 050-849-7715

 

"המליאה" של תיאטרון החדר

דלת פתוחה ליוצרים ולכולם. פגישה דו-שבועית נינוחה

מנחה: אמיר אוריין.

"מה קורה?", רצף חימום, "מנחה-שחקן", נושא על הפרק, במה פתוחה

יוצרים יכולים לבדוק כאן קטעים חדשים

כל אחד מוזמן להופיע ואפשר גם רק לצפות

20 שח כולל כיבוד. טל': 03-5171818, 052-340-1478

משך הפגישה: 3 ש' בערך.

הפגישה הבאה: יום ו', 27.5.2016, בשעה 16:00

20 ש"ח כולל כיבוד. רחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב

טל': 03-5171818, 052-340-1478

או בדוא"ל. (המליאה)

 

סמדר יערון: הילא הדור השלישי

"הילא", החלק השלישי בטרילוגיה “עכו אהובתי,  

מפגיש את היוצרת עם קבוצת נערים ונערות בעכו

"הילא"- מילה בערבית שנפוצה בדרך כלל בין הדייגים ופירושה קדימה...

24.5. יום ג', 20:00, עכו.

 

הבזקים של תפיסה מדויקת

מבוסס על ספר השירים של בן נרדי

מפגש בין דורות: בן המשורר בדיאלוג עם הוריו, ד"ר רבקה נרדי וד"ר חן נרדי.

בן שר ומשוחח עם הוריו על חוויות מעולמם האישי, הזוגי ומחדר הטיפולים.

משתתפים: בן נרדי, משורר, מלחין וזמר. איתן דרמון, גיטריסט ומלחין. ד"ר רבקה נרדי, סופרת ומטפלת אישית וזוגית. ד"ר חן נרדי, מטפל אישי וזוגי, מנחה קבוצות גברים.

משך המופע כשעה ורבע. לאחריו מתקיימת שיחה עם היוצרים.

יום ג', 24.5.2016, בשעה 20:00 בתאטרון החדר. 40 שח כולל שתייה קלה וחמה.

להזמנות: 050-632-3363.

 

מזיקים

אנסמבל המרכז לתיאטרון לוד

בסופו של יום מחליטה דיצה דגן, דוקטורנטית לאנתרופולוגיה, להזמין את קהל המשקיעים בעבודת הדוקטורט שלה אל לב ליבו של המחקר- מקום נטוש אליו פלשו אסופת אנשים משולי החברה.  המופע כולל סיור בעיר העתיקה ובהמשכו ההצגה.

הנחיה ובימוי: פנינה רינצלר. עיצוב תלבושות: שרון מלכא.

שחקנים יוצרים: ליהי אברמזון, נעמה רודריגז, רותם זיו, ושריאל יגודניק

מוסיקאי על הבמה: רונן אדלר, סוזי אשכנזי

19.5.2016, 21:00, מרכז שיקגו,  רחוב מחנות קפריסין 11, לוד.

כרטיסים: 052-343-4039

 

צוותא: קולות קוראים

להגשת הצעות לפסטיבל תאטרון קצר מס. 18: הפרטים כאן.

מועד אחרון להגשה: 1.6.2016

 

מונולוגים לשחקנים/ות:

לקבלת קובץ מונולוגים: (הדוא"ל שלנו)

קישור קבוע

אמיר אוריין - תיאטרון החדר

רחוב הירקון 29, תל אביב 6801138
טל: 03-5171818.  פקס: 03-5160706. 
דוא"ל: info@roomtheater.co.il