שנה טובה לכו-לם!
Jiggy - שתיים וחצי דקות של להתפנן. העברה: נוני טל.
"בתיאטרון החדר למדתי שאתה שחקן, גם אם אתה נמצא בעבודה אחרת, כי במהות שלך אתה שחקן" (רננה רז, אמנית יוצרת, בוגרת תיאטרון החדר) |
האיגרת השבועיתיום ד', 2017 . 9 . 20שנה טובה! ------- המליאה - דלת פתוחה ליוצרים וקהל יום ו', 13.10.2017, 16:00 יום ו', 20.10.2017, 16:00 פרטים באיגרת
שנה טובה אמרנו?
שנה טובה לכו-לם! Jiggy - שתיים וחצי דקות של להתפנן. העברה: נוני טל.
מתוך הסדרה: "רגע אחד על...", נושאים מתוך שיטת אוריין – המעגל הפתוח. הפעם: על הרגע שבו נבהלים לגלות שזה לא עובד. או: "אני לא מחובר!". מה עושים? כל מה שנאמר כאן לשחקנים, הוא גם משל לחיים.
יש תאטרון שהוא בידור ויש שהוא שליחות אישית וחברתית מקדש-מעט של אדם בדרך לתיקון עולם
(רגעים של התבוננות בהתנהגות אנושית כי כל תנועה בחלל היא כרפרוף פרפר אי-שם)
- מה קורה לך ברגע זה? - אני לא כועס. - אם אתה לא כועס, מה אתה כן? - אני שמח.
"אני לא כועס" - הגדרה שלילית של חוויה. "אני שמח" - הגדרה חיובית של חוויה. בתחום אירוע אמנותי, "הגדרה שלילית" או "הגדרה חיובית", אין פירושן בהכרח שיפוט ערכי, טוב או רע, אלא סימון של מה שאינו בנמצא או של מה שיש בנמצא. אפשר לומר: "אני לא שמח" וזו תהיה הגדרה שלילית, או: "אני כועס" וזו תהיה הגדרה חיובית.
אי אפשר ליצור עם מה שאינו בנמצא. אפשר ליצור עם מה שנמצא. לומר "אני לא כך וכך" עדיין לא אומר דבר על מה אתה אלא רק על מה שאינך. אם אנחנו "לא כועסים", לכאורה אין אנו יכולים לכעוס ולכן עלינו לענות של השאלה: מה אנחנו "כן" יכולים לעשות? או על פי הנוסח המקובל בהנחיה: "אם אתה לא כועס, מה כן קורה לך ברגע זה?"
הגדרה שלילית היא סבילה (פאסיבית). היא נעה במעגל סגור, פנימה בתוך היוצר. היא עלולה להיות סימפטום של מצב התנגדות ולמנוע יצירת קשר עם הסביבה. הגדרה חיובית היא פעילה (אקטיבית). החוויה נעה במעגל פתוח, מהיוצר החוצה ויכולה ליצור קשר עם הסביבה.
מקרה אחר: "אני רוצה שהקהל יאהב אותי הערב!" – זו הגדרה שלילית משום שהיא סבילה. החוויה נעה במעגל סגור, מהיוצר החוצה ואינה יוצרת קשר עם הסביבה. היוצר איננו פועל מטעם עצמו, אלא מתנה את היצירה באהבת הקהל. הוא תלוי בקהל ואם הקהל לא יאהב אותו, האם היצירה לא תוכל להתקיים?
"הערב אני אוהב את הקהל" - הגדרה חיובית משום שהיא פעילה. החוויה נעה במעגל פתוח, מהיוצר החוצה, ויכולה ליצור קשר עם הסביבה. אינני יכול ליצור מבלי להיות מודע לדבר שמתקיים בי ברגע זה. אינני יודע מהו הדבר, אם לא הגדרתי אותו במילה, בצליל או בתנועה, אבל אני לא יכול להגדיר דבר, על ידי שלילת דבר אחר.
שלילת דבר אחר מלמדת על הדבר האחר, אך לא על הדבר אותו רציתי להגדיר. אם נרבה לנהוג על בסיס "אני לא כזה וכזה" נדון את עצמנו ליצירה לא ממוקדת, בנלית, שקרית.
בתחום האירוע האמנותי אני יכול להגדיר דבר רק על פי עצמו. אני יוצר רק אם אני יודע מהו הדבר אותו אני רוצה ליצור. כדי לדעת עלי להגדיר. הגדרה חיובית היא הגדרה יוצרת.
(המעגל הפתוח, גרסת 2017, ע' 66-65)
שלכם באהבה,
"מונו-דיא 2017", ערב מונולוגים ודיאלוגים המתחברים לרצף טרגי-קומי של החוויה המקומית. בכל שבוע יובא קטע מהערב הזה. השבוע קטע מס. 5: "כובע". מונולוג מאת: אמיר אוריין. שחקנית: אוריאל שוורץ.
"המליאה" - דלת פתוחה (צילום: גיא דוידי) פגישה דו-שבועית קבועה באווירה נינוחה ומקבלת. דלת פתוחה ליוצרים וקהל. מנחה: אמיר אוריין על סדר היום: "מה קורה?", "מנחה-שחקן", קטעים... יוצרים יכולים לבדוק חומרים חדשים שלהם... משוררים וסופרים יכולים לקרוא מיצירותיהם... המליאה פתוחה לכל. אפשר להופיע ואפשר לצפות בלבד. משך הפגישה: 3 ש' בערך. אפשר לתאם מראש: טל', 052-340-1478 ,03-5171818, או בדוא"ל - כאן. 20 ש"ח כולל קפה, תה, מים וכיבוד. יום ו', 13.10.2017, 16:00 תיאטרון החדר, רחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב טל': 03-5171818, 052-340-1478
סדנת משחק ופרפורמנס ליוצרים עם אבי גיבסון בר-אל במסגרת הסדנא יוכל כל משתתף לפתח יצירה מקורית אישית בהקשר חברתי/תרבותי/פוליטי/אישי לחקור ולחזק את שפת העבודה הייחודית והנכונה לו ביצירה ולחשוף את האמירה האישית המדויקת לו כיוצר במהלך הסדנא יתקיימו שיעורי משחק, שיטת אוריין, המבע האקספרסיבי, חקר הדימוי, פרפורמנס ובימוי בסיום הסדנא יתקיים אירוע תיאטרון ופרפורמנס לפרטים נוספים ותיאום פגישת היכרות רינת מוסקונה, 050-795-4582, Rinatmoskona@gmail.com
המשרתים (צילום: יח"צ) "דווקא כשעלטה גדולה יורדת על התיאטרון הישראלי וכולם פוחדים מהצל של עצמם, מצליח תאטרון החדר של אמיר אוריין לשבור שתיקה, ומעלה את 'המשרתים', עיבוד ישראלי עדכני ל'המשרתות'" (מעריב, "האור בקצה המנהרה", דנה שוכמכר, 06.12.2015). בעקבות ז'אן ז'אנה. תרגום: עדה בן נחום עיבוד חדש: אמיר אוריין ואבי גיבסון בר-אל (פרס העיבוד בפסטיבל הפרינג' 2015) בימוי, עיצוב תפאורה ותלבושות: אבי גיבסון בר-אל שחקנים יוצרים: אביאל שיליאן, טל דנינו, מוטי רוזנצוויג ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר ע. במאי וייעוץ חזותי: רינת מוסקונה הפקה: "אורתו-דה" - מנהל אמנותי ינון צפריר 40 שח כולל שתיה קלה ומתוקים יום ד', 25.10.2017, 20:30 תיאטרון החדר, רחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב טל': 03-5171818, 050-849-7715
הבמה בשרקייה ערב פתוח ליוצרים בכל תחום בימתי שתרצו: שירה, נגינה ושירה, נגינה בלבד, משחק, ספוקן-וורדס וגם פואטרי-סלאם, מונולוגים, סטנד-אפ, סופרים, משוררים, שחקנים אצטרה, בבית הקפה-מסעדה "שרקייה", מקום לחברים לנוח, לשתות משהו, ללעוס משהו טעים ולפרגן זה לזה, רחוב סלמה 44 פינת רחוב אברבנאל. תל אביב. טל' במקום להזמנות: 0522-515152. מנהלת הבמה: שרון שלומי נעים (בוגרת תיאטרון החדר), אליה פונים בהצעות להופיע במקום, בטל': 054-533-5135.
קללתו של ארוס "לו היה אפשר ללכוד רגע אחד בזמן ולחפון אותו בכף היד, כאחוֹז פרפר שרטט כנפיו מגרה את קצות העצבים! לו היה ניתן לזקק מן החיים את תמצית הצוף שחפונה במכמניהם! אלפי מילים לא יגידו את שמביעה אנקה אחת. הגוף הערמוני והדשן, האגן המתרחב כמניפה בשרית מתחת למצר המותניים, הירכיים המצטללות בהבהובי האש הלוחכת..." מזל טוב למני אביב, בוגר תיאטרון החדר, עם יציאתו לאור של הרומן שלו: "קללתו של ארוס"! שש שנים כתב אותו ועוד שנתיים ערך ועשה הגהות. הרומן יצא בהוצאת הספרים "אי-פאבליש". קישור לרכישת הספר: http://epublish.co.il/meniaviv
פרויקט זן סרטו התיעודי, האישי מאד, המונומנטלי, של אביגדור וייל. יום ד', 27.9.2017, בשעה 19:30 בסינמטק תל אביב
מונולוגים לשחקנים/ות בדוא"ל שלך קבלו חינם את קובץ המונולוגים של תיאטרון החדר. (קובץ PDF המכיל יותר ממאה מונולוגים נפוצים). כתבו אל הדוא"ל שלנו. אמיר אוריין - תיאטרון החדררחוב הירקון 29, תל אביב 6801138 |
© 2024 אמיר אוריין תיאטרון החדר | בית | | | אודות | | | לימודים בחדר | | | הצגות ואירועים | | | מולטי מדיה | | | קשר אישי | | | שיטת אוריין | | | חדש | | | מפת האתר |