הצטרפו לאיגרת השבועית

- האם זכור לך שקורצת מן החומר אשר ממנו עשויים כוכבים? - כן, אבל ברגע זה הבית הפוך וצריך להביא את הילד לגן ויש לי הופעה בערב והכביסה על החבל ויורד גשם.


* ("לא פוליטיקה, רק לא פוליטיקה" - ציטוט מתוך המחזה "היטלר" שיועלה בקרוב בתיאטרון החדר)

חלק ממנהיגי המחאה הישראלית חזר ושינן להמונים את הסיסמה "המחאה היא לא פוליטית". בדף מסוים בפייסבוק גורש אחד מהחברים בגלל שכרך בין המחאה לבין הכיבוש. הנימוק לגירוש: "הוא היה פוליטי". בעכבר העיר הופיע מאמר, אחד מרבים אחרים, שכותרתו: "אין פוליטיקה בתיאטרון הישראלי". הנה כי כן מערבבים בין "פוליטי" לבין "חברתי", ואלה מתערבבים ב"אקטואלי". דייסה מבלבלת למדי.

 

מכל אלו עולה דחייה אוטומטית לכל מה שמזוהה עם "פוליטי". למה מתכוון הישראלי (כן, הישראלי, כי במקומות רבים אחרים אין למונח "פוליטיקה" יחס שלילי כל כך) ובכן, למה הוא מתכוון כשהוא מגדיר דבר זה או אחר כ"פוליטי"?

 

נראה כי "פוליטי" מזוהה בישראל עם מפלגות בכנסת, והכנסת כידוע היא שק חבטות קלאסי לצרכן הישראלי ומטרה לתיעוב. מכאן נוצרה ההכללה שכל תופעה ציבורית שהיא מתועבת בעיני המתבונן היא "פוליטית". לדוגמא: הצגה מסוימת עלולה להיות מוגדרת כפוליטית כי היא אינה תואמת את השקפת עולמו של צופה מסוים. היא תהיה רק "גרועה" בעיני צופה זה אם היא אכן תואמת את השקפת עולמו של הצופה, אבל בעיניו היא עשויה באופן לא מקצועי. ולעיתים כורכים יחד "פוליטי" ו"גרוע". אבל ברוב המקרים הצופה דוחה אותה אם אינה מזדהה עם השקפת עולמו.

 

ויקיפדיה: "מדיניות (פוליטיקה) היא תחום הפעילות האנושית העוסק בכוחות הפועלים בחברה או במדינה, בשימוש שנעשה בהם ובחלוקתם. בישראל נוהגים להשתמש במילים 'מדיניות' ו-'פוליטיקה' הן במובן הצר והן במובן הרחב שלהן. המילה "פוליטיקה" נגזרת מהמילה היוונית "פוליס" שמשמעותה "עיר" שמקורה במילה "פולי" - "ריבוי" או "הרבה". כמו מקור המילה, פוליטיקה קיימת בחברה בה יש ריבוי של אנשים ומכאן - ריבוי של דעות ואינטרסים. רבי יהודה, שחי באושא אחרי כישלון מרד בר כוכבא, משתמש במילה פוליטיקין במשנה: וכך היה רבי יהודה אומר, תורמין בצלים בני המדינה על הכופרין; אבל לא כופרין על בני המדינה, מפני שהוא מאכל פוליטי קין, - מתוך מסכת תרומות, פרק ב' משנה ה'. פוליטיקה במובנה הרחב היא עיצוב החברה על ידי התייחסות לכוחות הפועלים בה. בהגדרה זו, לכל פעילות אנושית קשר הדוק לפוליטיקה, שכן כל הפעולות המתבצעות על ידי האדם קשורות בכוחות חברתיים". עד כאן ויקיפדיה.

 

אם כך, כל פעולה על במה אל מול קהל או ברחוב היא פוליטית. כיצד נבחין בין הפעולות?

"אירוע יוצר זיקה לתנאים הכלכליים והתרבותיים המתקיימים בפוליס בזמן נתון, ומסווג על פי מגמתו הפוליטית. הוא יכול להיות קואליציוני או אופוזיציוני. עקב זאת יסווג גם יוצרו של האירוע כיוצר קואליציוני או אופוזיציוני". (המעגל הפתוח ע' 356)

 

אם כן, המחאה הישראלית היא ברובה פוליטית-אופוזיציונית. כל ההצגות בתיאטרונים הגדולים וגם ברוב הקטנים הן פוליטיות-קואליציוניות. לעיתים מוחדרים אליהן מסרים חתרניים, אבל עדיין הן בתחום הקואליציוני.

 

מדוע רוב היוצרים חוששים שמא תושם על הצגתם התווית "פוליטי"? פשוט מאד: מדובר בממון ופרסום. הם חוששים לאבד את אהדת הקהל שברובו הוא קואליציוני ואצל קהל זה "פוליטי" פירושו "אופוזיציוני".

 

חברתי? כל מה שמשויך לקבוצה של בני אדם (קואליציוני או אופוזיציוני).

אקטואליה? כלל התהליכים והאירועים המתרחשים בזמן הנוכחי (קואליציוניים או אופוזיציוניים).

לאיגרת השבועית של 2011 . 10 . 19