הצטרפו לאיגרת השבועית

"בתיאטרון החדר יש משהו קסום. זה נובע מהסובלנות, הקבלה, האיכפתיות" (אבי גיבסון בר-אל, במאי ושחקן, מנהל אמנותי של תיאטרון הסמטה, בוגר תיאטרון החדר)


(תמצית הדברים)

כדי להשליט טרור של המדינה צריך קודם כל להפעיל את החוק.

מלכתחילה פעל הרייך השלישי בעזרת החוק כדי להשליט את הטרור, נגד יהודים ולא יהודים כאחד.

על פי חוק נקבעו היוצאים מן הכלל המוגדרים על ידי החוקה, לעניין זכויות האדם והאזרח, ועל פי חוק נקבע שיהודים לא יוכלו להיות פקידי מדינה.

על פי חוק הפכו אנשי פלוגות הסער לכוחות עזר של המשטרה.

כל זאת, כבר בשלב הראשון לקיום המשטר, בפחות ממאה "ימי החסד" הראשונים לקיומו.

גם אחר כך נותרה לפחות מראית עין של מדינת חוק, וחוקי הגזע היו חלק ממדינת החוק הגרמנית הנאצית.

פיטורי יהודים, השתלטות על רכוש היהודים וגם אובדן הזכויות האזרחיות - כל אלה גובו על ידי החוק.

זאת שיטה עדיפה על הפוגרום, בודאי במדינה מודרנית ומפותחת. כך נמנעים גם רוב הרוצחים מללכלך ידיהם בדם. הם מסתפקים בישיבה מאחרי שולחן הכתיבה.

כדי להבין משטר זוועה מודרני, צריך לעקוב בערנות אחר שפת החוק ופרשנות החוק שלו.

מי שמחפש רמז לדברים שמתרחשים אצלנו, הרי שישנן שפע של דוגמאות מקבילות. חוקים המדירים ומגבילים אוכלוסיות לא יהודיות.

למי שטוען כי אצלנו אין כבשנים, הרי שיש לזכור כי הדרך אל הכבשנים החלה בחקיקה. אם קיימת אצלנו חקיקה כזאת, הרי שעלינו לנהוג משנה זהירות.

 

(פרופ' משה צימרמן. היסטוריון, ראש המרכז להיסטוריה גרמנית באוניברסיטה העברית)

לאיגרת השבועית של 2013 . 4 . 11