פרדוקס ההתקבלות
ככל שיצירה מתקבלת יותר על דעת הרוב, כך פוטנציאל השינוי (והתיקון) שהיא עשויה לחולל הולך וקטן.
כידוע, שני סרטי תעודה ישראליים היו מועמדים השנה לפרס האוסקר האמריקאי: "שומרי הסף" ו"חמש מצלמות שבורות". שניהם זכו לגינוי מטעם נציגי השלטון הישראלי (שרת התרבות הישראלית: "אני שמחה שהסרטים לא זכו"). הגינוי כשלעצמו מרמז על פוטנציאל השינוי החברתי הגלום בהם.
"חמש מצלמות שבורות" הוקרן בערוץ 2 המרכזי, חתוך ומקוטע בפרסומות. זו אחת הדרכים המקובלות על המרכז התרבותי לסרס אמירה חתרנית.
"שומרי הסף" זכה לכבוד מפוקפק גדול יותר. הוא מוקרן בהמשכים בערוץ 1 ולכל חלק מוצמד דיון, והמיצג הזה מעמעם את החוויה הכוללת של הסרט.
בשני המקרים לא יקבל הצופה את החוויה המקורית של הסרטים, אלא את הפירוש המרכך שמקנה לו התרבות הקואליציונית.
האם העובדה ש"שומרי הסף" זכה להקרנה בהמשכים, ובלי להתייחס לאופיים השונה של שני הסרטים, מעידה על כך שהוא מתקבל יותר על דעת הממסד? בהחלט כן. אם כך, מה שנותר לציין עוד הוא שסרט זה מציג את "המובן מאליו", פוטנציאל השינוי הגלום בו הולך וקטן ואילו "חמש מצלמות שבורות" הוא בעל פוטנציאל שינוי רב יותר. אישוש טענה זו או הפרכתה תלוי בעתיד.
גילוי נאות: קטע זה אינו אובייקטיבי ולו רק משום ש"חמש מצלמות שבורות" נוצר בידי גיא דוידי ועימאד בורנט. גיא הוא בוגר תיאטרון החדר ואני גאה בו וביצירתו (אמיר).
-------------- -------------- --------------
שוטף פלוס
מיסודו של איתי ייטוב, בוגר תיאטרון החדר ומנהל אמנותי של "הקבוצה ביפו".
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=43NA2rsab4o
-------------- -------------- --------------
וְתַעֲבִיר מֶמְשֶׁלֶת זָדוֹן מִן הָאָרֶץ
(תפילה זכה, מחזור יום הכיפורים)
-------------- -------------- --------------
"ברצוני לאמץ את כולכם אל לבי ולומר לכם
כי הדבר אשר הכתיב את בואי למקום זה,
הוא הרגש הטהור והאציל של בן גזע נבחר,
אל בני גזע נבחר".
(היטלר, "הוידוי האחרון של אדולף היטלר")
--------------
"אתה יכול לדבר על מה שאתה רוצה לדבר
אבל לא על כל מה שאתה רוצה לדבר".
(פאולינה, "העלמה והמוות")
--------------
קטן זה יפה.
אינטימי זה נכון.
(אינטימיזציה של האירוע האמנותי)
-------------- -------------- --------------
הטלוויזיה החברתית
(אהוד שם טוב, 052.5433100)
-------------- -------------- --------------
הירקון 70
(הירקון 70)