(קטעים מתוך "פרשת השבוע" מאת אמיר אוריין.
תפיסת המקרא כאן היא דרמטית: אם המקרא היה מחזה, כיצד היינו קוראים בו?)
(משך קריאה משוער: 1:30 דקות)
22. ויקהל: שמות, ל"ה - ל"ח 20.
"ויקהל משה את-כל-עדת בני ישראל" (ויקהל: שמות ל"ה 1).
בשנה רגילה, לא מעוברת, קוראים את שתי הפרשות האלה יחד: ויקהל ופיקודי. הן חותמות את ספר שמות וגם את הדרמה הגדולה של הספר: טקס מתן תורה, כתיבת עשרת הדיברות ו"ספר הברית" במעמד הר סיני (יתרו/משפטים: שמות כ' - כ"ג 33).
בפרשת ויקהל בונים את המשכן.
בפרשת פיקודי מציידים אותו ומשלבים יחד את מרכיבי הפולחן.
פרשיות ויקהל-פיקודי חוזרות בשינויים קלים על הנאמר בפרשות תרומה-תצווה (תרומה: שמות כ"ה - כ"ז 19. תצוה: שמות כ"ז 20 - ל' 10). ואז מופיעים חמישה פסוקים, החותמים את פרשת פיקודי ואת ספר שמות כולו. האל יורד אל המשכן וקובע את מושבו בתוך עמו: "ויכס הענן את-אוהל מועד וכבוד יהוה מלא את המשכן" (פיקודי: שמות מ' 34).
מכאן והלאה האל ילווה את העם בדרמות הבאות הנכונות לו: "כי ענן יהוה על-המשכן יומם, ואש תהיה לילה בו, לעיני כל-בית-ישראל בכל-מסעיהם" (שם: מ' 38).
המשכן הוא הבית החומרי שהוא המשכן לרוח, שהמחשתה כאן היא בעמוד הענן.
מנקודת מבטו של יוצר, שתי הפרשות מתארות שלבים אחרונים בהפקת יצירה בימתית גדולה: עיצוב המשכן הוא כמו עיצוב הבמה. שילוב מרכיבי הפולחן הדתי דומה לשילוב מרכיבי הבמה ליחידה אמנותית אחת. זו החזרה הכללית לקראת המפגשים העתידיים עם הקהל, שבכל אחד מהם תתרחש יצירה מחודשת או חדשה.