כנגד ארבעה בנים דברה תורה:
(ארבעה בנים הם אדם אחד מורכב, שכל תכונותיהם מתגלמים בו!)
אחד חכם, ואחד רשע, ואחד תם, ואחד שאינו יודע לשאול.
על ארבע אימהות דברה תורה: שרה, רבקה, רחל ולאה.
על ארבע דרכים דִבְּרָה הקַבָּלָה: פְּשַׁט, רֶמֶז, דְרוּשׁ וְסוֹד.
ארבעה שלבי יצירה יש במעגל הפתוח:
דת, תבונה, יצירה מהפכנית וגם שלב הקיפאון
שהוא הגשר הצר בדרך לפתיחתו של מעגל יצירה חדש.
אחד חכם
"חכם מה הוא אומר? מה העדוֹת והחוקים והמשפטים אשר ציווה יהווה אלוהינו אתכם?".
המעגל הפתוח – שלב הדת: חכם הוא מי שיודע דברים רבים. הוא עדיין לא חכם ממש, אלא חכם צייתן. הוא מציית לסדר הקואליציוני-המרכזי הקיים. הוא מבקש לשמר את ההיסטוריה שירש מאבותיו. הוא יוצר על פי החוקים והמשפטים המקובלים על רובו של הציבור.
אחד רשע
"רשע מה הוא אומר? מה העבודה הזאת לכם? לכם ולא לו. ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל, כפר בעיקר".
המעגל הפתוח – שלב התבונה: ה"רשע", כלל אינו רשע, אלא שכך הוא מכונה בפי משמרי היסטוריה. הוא לכאורה מאיים על שלוותם, כי הוא פועל לצמיחה והתחדשות. הוא פורץ דרך ומחפש מרחבי יצירה חדשים. הוא האדם-המורד-המוּדָע, אב-הטיפוס של האדם-היוצר-האמן. מצוי בשלב התבונה של חייו ושואף לקיים דיאלוג בין ההיסטוריה לבין החוויה האישית המידית, לשם יצירת הרמוניה חדשה. הוא נאבק למען רווחת האדם. המֶרֶד המוּדע לעצמו הוא תנאי הכרחי לחירות האדם.
אחד תם
"תם מה הוא אומר? מה זאת? ואמרת אליו, בחוזק יד הוציאנו יי ממצרים מבית העבדים".
המעגל הפתוח – שלב היצירה המהפכנית: תם הוא תמים, כלומר, שלם מלשון שְׁלֵמוּת. הוא שלם עם עצמו ועם שאיפתו לִשְׁלֵמוּת, על כך נאמר גם: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ". הוא מודע לעצמו ועל כן מקיים דיאלוג. שואל ומבקש תשובה, שואל ומשיב. תמימותו של היוצר מסייעת לו במימוש יצירתו.
ואחד שאינו יודע לשאול
"ושאינו יודע לשאול, את פתח לו".
המעגל הפתוח - שלב הקיפאון: "ושאינו יודע לשאול" נתון במעגל סגור, במצב של התנגדות או אדישות, מכונס בבועתו, נתון לשליטתה של תודעה כוזבת. אמרו רבותינו שהוא זקוק לזולתו שיסייע לו, ועל כן: "אַת פְּתַּח לוֹ". אבל הוא יכול גם להקשיב למנחה האישי שבתוך עצמו, כדי להיחלץ ממצוקת הדיכאון המשעבד, אל חירות האדם, ונפתח מעגל יצירה חדש.