הסדר
האלטרנטיבי הוא מסורת שהחלה בתאטרון החדר בשנת 2000. הוא נועד להוות ציון דרך לקראת
חגי האביב ולהוסיף להם רובד אישי אקטואלי, מנקודת מבטו של אדם-יוצר בכלל ומנקודת
מבטם האישית של המשתתפים בו והוא מכיל קטעים מתוך הסדר המסורתי וקטעים חדשים. בכל
שנה עובר נוסח הסדר קריאה מקדימה ולפי הצורך הוא גם מתעדכן משנה לשנה. הסדר כולל
סבב של "מה קורה?", קריאת ההגדה וארוחה צמחונית מלאה שמכינים משתתפי
הסדר. סדר הפסח של תיאטרון החדר מתקיים תמיד ביום שישי שלפני סדר הפסח העברי המסורתי.
השנה התקיים הסדר ביום ו', ז ניסן, התשע"ו, 15.4.2016, בשעה 14:00,
בחדר. להלן נוסח מעודכן של הסדר האלטרנטיבי בחדר.
סדר זה שואב
ממורשת אבות, מחידושי בנים ומן המעגל הפתוח.
ישיבה נוחה.
עיניים עצומות. נשימת רווחה גדולה וטובה!... נשימה אוטונומית. מניחים לגוף לנשום
על פי דרכו. הקשבה. מקשיבים לפעימות הגוף. הן מסמנות את קצב החיים האישי. סופרים
עשרים פעימות. אחר-כך אפשר לפקוח עיניים ולהמתין...
מה קורה?...
(סבב של אמירות
אישיות. המסובים מוזמנים לומר דברם בכל עניין.
ברוך אתה אדוני
אלוהינו אשר בליבנו, בנפשנו, בנשמתנו, אל רחום וחנון, ארך אפיים ורב חסד ואמת,
היוצר אשר לכבודו מדליקים נר של יום טוב. נשים שלום, אורה ושמחה במעוננו, כי הם
מקור חיים. באור הנרות נראה את אור היצירה ונאמר אמן!
מוזגים כוס ראשונה:
כוס ראשונה לאהבה
אהבה היא קשר, לחיבור הטוב בינינו לבין עצמנו, בינינו
לבין העולם. אמן!
מצוות עשה של תורה, לספר בְּנִסִים ונפלאות שנעשו
לאבותינו במצרים
וכל המרבה לספר ביציאת מצרים, הרי זה משובח.
מה הם
"נסים ונפלאות שנעשו לאבותינו"?
הנס הוא נפלא, אבל מִדֶרֶך הטבע הוא. נס מסייע בתיקון
עולם.
"ומשה
הִכָּה בסלע וייצאו ממנו מים". עמדו בני ישראל ואמרו: הרי זה נס. אבל המים
היו שם קודם לכן, שאם לא היו שם המים בסלע קודם לכן, לא יכול היה משה להוציאם מתוך
הסלע, ועד שהוציא משה את המים מן הסלע, הם היו נעלמים. עמדו העִבְרִים אל מול הסלע
ולא האמינו שייצאו ממנו מים, והיה הדבר נפלא בעיניהם. אבל כשיצאו המים מן הסלע,
האמינו, וכבר לא היה זה פלא. עמדו בני ישראל ושתו מהמים ואז נִדְמוּ להם המים
כְּמובנים מאליהם. הנפלא הוא כל מה שאיננו יכולים להשיגו, אבל אם לימדנו את עצמנו
להשיגו, כבר אינו נפלא אלא מדרך הטבע הוא.
האדם-היוצר
עושה נסים הוא מטבעו: מגלה את דבר קיומו של הנס, הופך את הנס לדבר שכל אדם יכול להשיגו בדרכו,
חושף את פשר הסוד המגולם בנס ומעשיר את תודעת הקהל.
את החלק הגדול
עוטפים במפית. זהו האפיקומן שמניחים ל"צפוּּן")
אֲפִיקוֹמָן –
מיוונית: Epi Komon, אל התהלוכה, אל השעשועים. משתה שעשועים שעורכים אחרי הסעודה.
כינוי למחצית המצה האמצעית שמטמינים מתחת לכר ההסיבה, ואוכלים אותה בסופה של
הסעודה. כאן הוראת האפיקומן היא שונה:
המחצית הגלויה של
המצה, היא להזכיר את
סבלם של מי שאנו יודעים מה עולה בגורלם.
המחצית המוסתרת
של המצה, היא להזכיר את
סבלם של מי שאיננו יודעים מה עולה בגורלם ואת מעשי העוולה הנסתרים מעינינו.
*(אכילת המצה היא יציאת ידי חובת הסדר,
אולם איש באמונתו יחיה ויאכל על פי דרכו)
עבדים היינו
לפרעה במצרים,
ויצאנו משם ביד חזקה ובזרוע נטויה,
ואילו לא יצאנו ממצרים,
הרי אנו ובנינו ובני בנינו משועבדים היינו לפרעה במצרים.
ואפילו כולנו חכמים, כולנו נבונים, כולנו זקנים, כולנו יודעים את התורה,
מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים,
וכל המרבה לספר ביציאת מצרים, הרי זה משובח.
מהי "היד
החזקה" ומהי "הזרוע הנטויה"?
היד החזקה היא
כוח הרצון שברוח האנושית, והזרוע הנטויה היא הגוף הנחלץ מדיכוי.
למה הדבר דומה?
לאדם-היוצר השרוי בדיכוי והוא מגייס את כל כוח רצונו להיחלץ ממנו. הוא נותן ביטוי
מוגן לעוצמתו האישית, והיא משחררת אותו ואת זולתו, אל חירות היצירה.
(ארבעה בנים הם אדם אחד מורכב, שכל
תכונותיהם מתגלמים בו!)
אחד חכם, ואחד רשע, ואחד תם, ואחד שאינו יודע לשאול.
על ארבע אימהות
דברה תורה:שרה, רבקה, רחל
ולאה.
על ארבע דרכים דִבְּרָה
הקַבָּלָה: פְּשַׁט, רֶמֶז, דְרוּשׁ וְסוֹד.
ארבעה שלבי יצירה
יש במעגל הפתוח:
דת, תבונה,
יצירה מהפכניתוגם שלב הקיפאון
שהוא הגשר הצר
בדרך לפתיחתו של מעגל יצירה חדש.
אחד חכם
"חכם מה הוא אומר? מה העדוֹת והחוקים
והמשפטים אשר ציווה יהווה אלוהינו אתכם?".
המעגל הפתוח –
שלב הדת: חכם הוא מי
שיודע דברים רבים. הוא עדיין לא חכם ממש, אלא חכם צייתן. הוא מציית לסדר
הקואליציוני-המרכזי הקיים. הוא מבקש לשמר את ההיסטוריה שירש מאבותיו. הוא יוצר על
פי החוקים והמשפטים המקובלים על רובו של הציבור.
אחד רשע
"רשע מה הוא אומר? מה העבודה הזאת
לכם? לכם ולא לו. ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל, כפר בעיקר".
המעגל הפתוח – שלב התבונה: ה"רשע", כלל אינו רשע,
אלא שכך הוא מכונה בפי משמרי היסטוריה. הוא לכאורה מאיים על שלוותם, כי הוא פועל
לצמיחה והתחדשות. הוא פורץ דרך ומחפש מרחבי יצירה חדשים. הוא האדם-המורד-המוּדָע,
אב-הטיפוס של האדם-היוצר-האמן. מצוי בשלב התבונה של חייו ושואף לקיים דיאלוג
בין ההיסטוריה לבין החוויה האישית המידית,
לשם יצירת הרמוניה חדשה. הוא נאבק למען רווחת האדם. המֶרֶד המוּדע לעצמו הוא תנאי
הכרחי לחירות האדם.
אחד תם
"תם מה הוא אומר? מה זאת? ואמרת אליו, בחוזק יד הוציאנו יי ממצרים מבית
העבדים".
המעגל הפתוח –
שלב היצירה המהפכנית: תם הוא תמים, כלומר, שלם מלשון שְׁלֵמוּת. הוא שלם עם עצמו ועם שאיפתו
לִשְׁלֵמוּת, על כך נאמר גם: "הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ".הוא מודע לעצמו ועל כן מקיים דיאלוג. שואל
ומבקש תשובה, שואל ומשיב. תמימותו של היוצר מסייעת לו במימוש יצירתו.
ואחד שאינו יודע לשאול
"ושאינו יודע לשאול, את פתח לו".
המעגל הפתוח -
שלב הקיפאון: "ושאינו
יודע לשאול" נתון במעגל סגור, במצב של התנגדות או אדישות, מכונס בבועתו, נתון
לשליטתה של תודעה כוזבת. אמרו רבותינו שהוא זקוק לזולתו שיסייע לו, ועל כן:
"אַת פְּתַּח לוֹ". אבל הוא יכול גם להקשיב למנחה האישי שבתוך עצמו, כדי
להיחלץ ממצוקת הדיכאון המשעבד, אל חירות האדם, ונפתח מעגל יצירה חדש.
בזמן שבית
המקדש היה קיים היו אבותינו אוכלים זבח פסח, על שום מה? שנאמר:
"על שום
שפסח הקדוש ברוך הוא על בתי אבותינו במצרים". היום אנו אוכלים ארוחת פסח
להזכירנו שלא לפסוח על פני הזולת, אלא לקרב אותו ולהיטיב עִמוֹ.
וכיצד זה "פסח
הקדוש ברוך הוא על בתי אבותינו במצרים"? הרי, כביכול, מכות מצרים מכות
טבע היו ואז כל יושבי הארץ סובלים: עבדים ואדונים, מדוכאים ומדכאים. אבל אם אמנם
פסחו המכות על העברים, מה היו מכות אלו? אלא שהעבד מבקש להשתחרר ונאבק באדונו
והאדון מבקש להפיק רווחים מן העבד שלו ואינו מניח לו להשתחרר. המאבק נורא והכול
מתייסרים בו, עבד ואדון כאחד. אז יפרוץ העבד במאבק לחירות והאדון ישיב בטרור והעבד
בטרור הנגדי.
דָּם – זה הדם המוקז בטרור ובטרור הנגדי.
צְּפַרְדֵּע – זו לשון חלקלקות שבה השלטון משכנע אזרחים להנציח
דיכוי.
כִּנִּים – אלו טפילי הון המוצצים את דמם של מדכאים ומדוכאים כאחד.
עָרוֹב – אלו יצרים אפלים בנפשו של המדכא, הדוחפים אותו למעשי עוולה.
דֶּבֶר – זו מגפת הדיכוי המשחיתה את נפשו של המדכא.
שְׁחִין – זו דמותו המעוותת של המדכא, הנשקפת לו מתוך מראת ההיסטוריה.
בָּרָד – אלו פגיעותיו העיוורות של הדיכוי בחפים מפשע.
אַרְבֶּה – אלו מכות הטבע הבאות על המדכא שבמעשיו הוא משחית את העולם.
חֹשֶךְ – זו אפלת ההכחשה, שבה המדכא מקיף את עצמו.
מַכַּת בְּכוֹרוֹת – זו מכת המדינה המקריבה את בניה למוֹלךְ
המלחמות.
ומכאן:
מכות פרעה, הן המכות
שמכים המצרים את העברים,
האדונים את
העבדים, המשעבדים את המשועבדים.
מכות מצרים הן המכות
שמכים העברים את המצרים,
העבדים את
אדוניהם, המשועבדים את המשעבדים.
לעולם אין אדם
נעשה עבד מרצונו, ועל כן, העבְדוּת היא המכה הראשונה. כך גם גזרת פרעה
על העברים:
"כל הבן היילוד היאורה תשליכוהו", היא מכה השקולה כנגד מכת בכורות.
ויאפו את הבצק
אשר הוציאו ממצרים, ולא יכלו להתמהמה, וגם צידה לא עשו להם."
כיצד זה "וגם צידה לא עשו להם"? אם אכן היו
נושאים נפשם אל החירות זה מכבר, איך לא הכינו לעצמם צידה לדרך זה מכבר, או לפחות
איזו צידנית למקרה של יציאה בהולה?
מכות פרעה וגזרותיו לא ביום אחד באו על העברים ומכות מצרים
לא ביום אחד באו על המצרים, אלא שזמן רב היו המצרים מכים ומוּכִּים ולא הניחו
לעברים לצאת לחופשי. כל מכה ושיברה. כל מכה ומכת הנגד שלה, ואחרי כל מכה:
"ויחזק לב פרעה". המשעבד מקשיח והולך והוא אלים יותר, אטום יותר ואחרי
כל מכת-נגד נאמר: "וכאשר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ".
ללמדך שחירות
אינה מושגת ביום אחד. תחילה כלל לא נשאו העברים את נפשם אל החירות, כי לא ידעו מה
היא. עד שבא משה הנביא, הוא האדם-היוצר-המהפכן ולימד אותם חירות מהי. אבל גם אז
היו בועטים בו ומתנגדים לו וממררים את חייו. אבל כבר לא היו יכולים להכחיש את
השעבוד. ואז היו חייהם הולכים ומתקדרים מיום ליום וסבלם גדל מיום ליום ופרעה מקשיח
את ליבו מיום ליום וקורבנותיהם בנפש הולכים ומתרבים מיום ליום. ואז, מתוך הסבל
הגדול, החלו לעיין בתורת החירות, ועדיין היו זורמים ונסחפים, סבילים ואדישים בזרם
ההיסטוריה. זרימה זו והיסחפות זו, היא בטבעו של המדוכא והיא גם חטאו.
ואז, ביום אחד,
כביכול בלא סימן מוקדם, הם קמים ומבקשים לממש את חירותם.
לא ברשותו של
פרעה הם יוצאים אל החירות.
ברשות עצמם הם
יוצאים והצידה לדרך היא הדבר הפַּחוּת בעיניהם, ואז:
"ולא יכלו
להתמהמה וגם צידה לא עשו להם!"
כך דרכה של יצירה
אפשר שהיוצר חי שנים רבות בעבודה קשה
ובייסורי יצירה "בחומר ובלבנים".
ואז, פתאום, ביום אחד, קם ומבקש
להוציא את היצירה אל האור,
שתהיה פת הלחם
מצויה ולא תחסר לנו ולאחינו בני האדם בכל אתר!
מַצָה
(מחלקים את
המצה העליונה, פיסה לכל אחד)
נשימת רווחה!... רגע אחד בדממה, ברכה פנימית... נשימת
רווחה... אמן!
מָרוֹר
(מראים על
המרור ואומרים:)
מרור זה שאנו
אוכלים על שום מה? על שום שמיררו המצרים את חיי אבותינו ואמותינו במצרים, שנאמר:
וימררו את חייהם בעבודה קשה, בחומר ובלבנים, ובכל עבודה בשדה, את כל עבודתם אשר
עבדו בהם בפרך".
על שום שבכל
דור ודור ובכל מקום עלול אדם למרר את חיי זולתו וחובה עלינו לעשות כפי יכולתנו
להציל מדוכא מידו של מדכא.
מוזגים כוס שנייה:
כוס שנייה ליצירה
שבזכותה אנו יוצאים משעבוד לחירות, מדיכוי לתיקון. אמן!
(שותים כוס שנייה)
כּוֹרֵךְ
(לוקחים מן
המצה התחתונה, כורכים מרור וחרוסת ולפני האכילה אומרים)
זכר למקדש
כהלל. כן עשה הלל בזמן שבית המקדש היה קיים.
היה כורך פסח
מצה ומרור ואוכל ביחד, לקיים מה שנאמר: "על מצות ומרורים יאכלהו".
(תנועת הכורך
היא סימן לתנועה הנמשכת שבין העונג לבין הסבל. להזכיר כי חיינו אינם טובים בלבד
ואינם רעים בלבד, אלא חיינו נעים בין הטוב לבין הרע, ועלינו לכוון את עצמנומתוך הסבל אל הטוב ואל היצירה)
(לאחר הסעודה
מוציאים את המחצית המוסתרת
של המצה ואומרים)
"לא תעמוד
על דם רֵעֲך". רֵעֲך - כל אדם.
זכור את הגֵר,
את בן המיעוטים ואת הפליט בכל אתר!
"תורה אחת ומשפט אחד יהיה לכם ולגר
הגר אתכם!"
"ואהבתם את הגֵר כי גֵרים הייתם
בארץ מצרים!"
(מחצית זו של
המצה. במקור: אפיקומן, תושם לאחר הסדר עם מיני מזון ומשקה, שיוצאו אל רשות הרבים
ויינתנו לכל דִכְפִין)
בָּרֵךְ
ברוך אתה אדוני
אלוהינו מלך העולם הזן את העולם כולו בטובו, בחן בחסד וברחמים הוא נותן לחם לכל
בשר, כי לעולם חסדו. ובטובו הגדול תמיד לא חָסֵר לנו, ואל יחסר לנו מזון לעולם
וָעֶד. בעבור שמו הגדול. כי הוא אל זן ומפרנס לַכֹּל ומיטיב לכל ומכין מזון לכל
בְּריוֹתיו. ברוך אתה אדונַי הזן את הכול.
מוזגים כוס שלישית:
כוס שלישית נשתה לשלום, לשוויון
ולאחווה,
בינינו לבין עצמנו, בינינו לבין שכנינו, בינינו לבין
העולם. אמן!
מי אתה אליהו
הנביא? האם אתה הוא האשף המכשף, מחייה המתים? איש הדת הקנאי והנוקם שדם על ידיו?או אתה האדם שחווה את כוחו של האל
היוצר? או אתה דמותו של הסב הטוב והמיטיב, מתרץ
הקושיות ומשכין השלום? או אתה כל אלה יחד ועוד רבים מעשיך, כי בך התגלמה דמותו המורכבת
של אדם.
ועל
כן:
נשתה כוס חמישית זו
לבחירה
בחיים,
לעידון
היצר באמצעות היצירה,
להפסקת
מעשי העוול,
למען
החסד, החמלה, האהבה והטוב שבאדם,
לשלומו
ורווחתו של האדם באשר הוא.
נשתה כוס חמישית: "ובחרת בחיים"!
ניתן אהבתנו לאיש ואישה, זקן וטף, וגם
למי אשר לא ידענו. כי אהבתנו מֶקֵלָה על הסבל ומתקנת עולם. ניתן אהבתנו לכל
הברואים לרפא גופם, נפשם, נשמתם. אמן.
עמידת מוצא. עיניים עצומות. נשימת רווחה... נשימה אוטונומית.
הקשבה. יש הילה שבוקעת מתוך הגוף עושה טוב לסביבה. במשך רגע קל, כל אחת בחוויה שלה,
כל אחד בחוויה שלו... נשימת רווחה... מחשבה טובה, כל אחת על עצמה, כל אחד על עצמו,
מחשבה כמו, "אני טובה, אני טוב"... טוב, מחשבה טובה על הנוכחים כאן,
מחשבה כמו "אתן טובות, אתם טובים"... נשימת רווחה... אם אפשר חיוך קל.
ללחוץ קלות כפות ידיים לשלום. להיפרד בידיים, לפקוח עיניים ועם החיוך הזה להקיף את
המעגל במבט, בין אם נפגשים במבט או לא, את המעגל עשינו. שיהיו לנו ימים טובים,
אמן.
סרטו
של גיא דוידי(בוגר
החדר, זוכה פרס האמי הבינלאומי על סרטו "חמש מצלמות שבורות").
״רגשות
מעורבים״ זכה בפרס הסרט הדוקומנטרי הטוב בפסטיבל אפוס 7, 2016, לסרטי תרבות ואמנות
בתל אביב. חבר השופטים, שכלל את המבקר הרוסי פטר שפוטיניק, עידית עמיחי והבמאי רם
לוי, נימקו את בחירתם ב"רגשות מעורבים": "מלאכת מחשבת מקצועית,
מדויק ערוך ומצולם בהקשבה דרוכה לדקויות של החומרים האודיו ויזואליים בהם הוא
משתמש. זהו סרט רב פנים...,"
אמיר אוריין הגשים את כל מה שיוצר
חולם עליו. הוא היה שחקן מבטיח ב"הבימה", כוכב קולנוע וטלוויזיה ומבקר
שקרע לגזרים את עולם התאטרון השמרני. אבל את התאטרון הבועט שהוא רצה ליצור אף
תאטרון לא יכול היה לקבל. ב-1985 פתח אמיר בביתו את תאטרון החדר, העלה הצגות הקוראות-תיגר
על הסדר הקיים ולימד תלמידים על פי שיטת המשחק שיצר: שיטת אוריין – המעגל הפתוח.
ביום בו מגיעים תלמידי המשחק לצפות בעיבוד הנוקב ל”נו-אקסיט" פורצת המלחמה
בעזה. הכעס והתסכול של התלמידים מסתירים רגשות מורכבים יותר, רגשות שאמיר ינסה
לנתב למקום בו הם צריכים לבוא לידי ביטוי במלואם - הבמה.
צלם ובמאי: גיא דוידי | מפיקים: אנה סומרשף
וגיא דוידי | עורכים: יואב גרשון,רובן קורנפלד וגיא דוידי | מוזיקה: נועה
קורנברג | מפיק שותף: כריסטיאן מוסבולד | בהשתתפות: אמיר אוריין, אריאל מוטולה,
לימור אברהם, איתי בראל, ליאור רודן, יובל דור, מרילוז ריברה סיירה, אבי גיבסון
בראל, שלי גורל, רותם זיו, עמירם שניר, גליה לוין, אורלי בויום, ניר בנאי, אביגיל
לזר, לאנא פהאום, דניאל לבנון, אמור דנטי, נועה פרומרמן | חברות הפקה: GUY DVD FILMS\ OYA FILMS | בתמיכת: קרן גשר לקולנוע רב תרבותי, מפעל
הפיס, Fritt
Ord, Alter-Cine
Foundation, NRK.
(77 דק, עברית תרגום
לאנגלית)
סינמטק ירושלים:
מוצ"ש, 23.4 - אולם 2, בשעה19:00
סינמטק תל אביב:
חמישי, 21.4, בשעה 22:00
שבת, 23.4, בשעה 17:00
חול המועד פסח, יום ג', 26.4, בשעה 21:30
יום שישי, שביעי של פסח, 29.4, בשעה 17:00
מוצ"ש, 30.4, בשעה 17:00
סינמטק הרצליה:
9.5.2016, כולל "השיחה שלאחר הסרט" עם הבמאי גיא דוידי ואמיר
אוריין.
"המליאה" של
תיאטרון החדר
דלת פתוחה ליוצרים ולכולם. פגישה דו-שבועית
נינוחה
"מה קורה?", רצף חימום, "מנחה-שחקן",
נושא על הפרק, במה פתוחה
"הילא", החלק השלישי בטרילוגיה “עכו אהובתי”, (קדמו לו: “אום מוחמד”, “נוואל”),
מפגיש אתהיוצרת עם קבוצת נערים
ונערות בעכו
"הילא"-
מילה בערבית שנפוצה בדרך כלל בין הדייגים ופירושה קדימה...
24.5.
יום ג', 20:00, עכו.
הבזקים של תפיסה מדויקת
מבוסס על ספר השירים של בן נרדי
מפגש בין דורות: בן המשורר בדיאלוג עם הוריו, ד"ר רבקה נרדי
וד"ר חן נרדי.
בן שר ומשוחח עם הוריו על חוויות מעולמם האישי, הזוגי ומחדר הטיפולים.
משתתפים: בן נרדי, משורר, מלחין וזמר. איתן דרמון, גיטריסט
ומלחין. ד"ר רבקה נרדי, סופרת ומטפלת אישית וזוגית. ד"ר חן
נרדי, מטפל אישי וזוגי, מנחה קבוצות גברים.
משך המופע כשעה ורבע. לאחריו מתקיימת שיחה עם היוצרים.
יום ג', 24.5.2016, בשעה 20:00 בתאטרון החדר. 40 שח כולל שתייה
קלה וחמה.
השקת ספרה החדש (רומן), של ד"ר רבקה נרדי, "כל יום בשעה
11:15" תתקיים ביום ב', 16/5/2016, בשעה
20:00 באולם הספרייה של כפר סבא. כניסה חופשית.
להזמנות: 050-632-3363.
צוותא: קולות קוראים
להגשת הצעות לפסטיבל תאטרון צו קריאה 11: הפרטים כאן.
מועד אחרון להגשה: 15.5.2016
להגשת הצעות לפסטיבל תאטרון קצר מס. 18: הפרטים כאן.