מדרש לעילוי נשמתם של קורבנות השואה בפרט וקורבנות הגזענות ככלל:
"הקורות את יהדות אירופה ואת ערביי ארץ-ישראל
– אלה יחד הפכו מוקד ביהדות… אלה אזכרה.
רשות ביקשתי מאבי להיפרד ונתן ונפרד.
ספן ערבי בחיפה העלני לאדמה ונתנה לו להיפרד.
שואת יהדות אירופה ושואת ערביי ארץ-ישראל
שואה אחת של העם היהודי.
ישר בפנים מביטות השתיים.
אלה אדבר" - אבות ישורון.
בעקבות אבות נזכרתי באמונה ביהדות של גלגול מחילות האמונה אומרת:
צדיקים מפולניה יתגלגלו במחילות בענווה, לקום לתחיה בהר הזיתים לא כעולים על האדמה או ככובשים, אלא במחילות, ועל כן, בענווה.
אבל איך יוכלו להתגלגל הצדיקים במחילות, אם יש בית קברות של רצוחים בדרך. על כן, צריך לטהר.
על מה לטהר? על אלה:
בתשעה באפריל, שנת 1948 נכנסו כוחות מיליציה יהודית לדיר יאסין וביצעו טבח לדוגמא.
לאחר הקמת המדינה, במקום להחזיר את הכפר לניצולים, הוקם על אדמות דיר יאסין בית חולים לחולי נפש ונקרה שמו בישראל "כפר שאול". המאושפזים הראשונים היו ניצולי שואה. האגדה מספרת שניצולי השואה החולים שמעו את קולות הנרצחים של דיר יאסין, מתוך האדמה. אין כאן השוואה יש כאן אחווה ומחילה של קורבנות במחילות.
תיקון כפר שאול:
הלא מודע של השפה העברית: "כפר שאול" נקרה כך לא על שם שאול המלך או אדם אחד, אלא שזהו כפר ש"שאלו" אותו ויש להחזיר. אפשר לומר כי כשנחזיר את הכפר דיר יאסין לבעליו המקוריים, תטהר האדמה והצדיקים יוכלו להתגלגל להר הזיתים ולקום לתחיה.
וזו תהיה תחילתה של גאולה של המרחב הדו לאומי הכול כך יפה וכול כך ספוג בטראומות של העמים הגרים בו.
אמן.
(אודי אלוני)