הצטרפו לאיגרת השבועית

מתח קל? קחו נשימת אנחה גדולה וטובה וסיימו באנחה קורעת לב. עדיין יש מתח? קחו שוב נשימה אנחה. זה עובד!


עם פתיחת "היכל התרבות" באריאל

- המשך כרונולוגיה של תגובות

על המכתב השני של היוצרים בתיאטרון כנגד ההופעה באריאל.

(תגובות קודמות נמצאות כאן: האיגרת השבועית, 11.11.2010)

--------------

בעקבות הסערה: הופץ "קטלוג ציוני לתיאטרון"

ווינט, מרב יודילוביץ', פורסם: יום חמישי,1.11.10, 16:10 1

תנועת "ישראל שלי" הפיצה קטלוג ובו מפורטות הצגות מותרות ולא מותרות לצפייה, "על פי קריטריונים ציוניים", כהגדרתם. בין ההצגות האסורות: "גטו", "לילה לא שקט", "המלט" ועוד. דליה שימקו: "זה מזכיר תקופות קשות בהיסטוריה"

בשעה שבפורום איגודי היוצרים עמלים על ארגון כנס חירום שייערך מחר (ו') באולם צוותא בתל-אביב, נחת על שולחנם של חברי המדור לתיאטרון במועצה לתרבות ולאמנות, לתיאטראות ולתיבות הדואר של שחקנים וחברים באיגודי היוצרים "הקטלוג הציוני לתיאטרון"...

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3983291,00.html  

--------------

אמנים ללימור לבנת: "חזרי בך או התפטרי"
מאת: טל לוין, עכבר העיר אונליין, יום שישי 12 בנובמבר 2010 20:31

בכנס חירום של איגודי שחקנים, אנשי תיאטרון ואמנים שנערך היום, קראו שחקנים ויוצרים לשרת התרבות לימור לבנת לחזור בה מכוונתה לחייבם להופיע בהיכל התרבות באריאל. "אנו קוראים ללבנת להתפטר או לרדת מהעץ", אמר השחקן דביר בנדק.
"קיבלנו שרת תרבות חשוכה ולא מעורבת. אני קורא לה לעשות את אחד מהשניים - או להתפטר או לאסוף את עצמה, לרדת מהעץ ולפעול לסיום הפילוג הזה". את הדברים הללו אמר היום (שישי) דביר בנדק, יו"ר הוועד המנהל של שח"ם (איגוד שחקני המסך) בכנס חירום שנערך בצוותא...
http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,720,209,56741,.aspx
--------------

אנשי קולנוע מתייצבים לצד סרבני אריאל
מאת מרב יודילוביץ' ווינט, פורסם:  13.11.10, 11:15 
ארי פולמן, ערן ריקליס, איתן פוקס ויוצרי טלוויזיה וקולנוע נוספים הצטרפו לעצומה היוצאת נגד איומיהם של שרת התרבות וגורמי ימין: "סירובם של אנשי התיאטרון - זכותם הדמוקרטית, מימון התרבות אינו כלי לאיום והשתקת אזרחים"
עשרות אנשי קולנוע וטלוויזיה בכירים בישראל החליטו להצטרף לאנשי התיאטרון ומחאתם נגד כוונתה של שרת התרבות לימור לבנת לדרוש ממוסדות נתמכים להתחייב להופיע בכל מקום בארץ (לרבות ישובים מעבר לקו הירוק) כתנאי למימון. בעצומה המתפרסמת באינטרנט נכתב: "ביחד איתכם נעמוד על זכותנו וחובתנו האזרחית והמוסרית להביע את דעתנו ולפעול על פי עמדותינו הפוליטיות וצו מצפוננו, ובכך לנסות ולהשפיע על עתידה של מדינת ישראל".
על העצומה חתומים עשרות יוצרים בולטים ובהם ארי פולמן ("ואלס עם באשיר"), קרן ידעיה ("אור"), ערן ריקליס ("שליחותו של הממונה על משאבי אנוש"), רונית אלקבץ ("שבעה"), דוד אופק ("ההרוג ה-17"), איתן פוקס ("הבועה"), רני בלייר ("שבתות וחגים"), איתן גרין ("הכל מתחיל בים"), סיון ארבל ("בטיפול"), שירה גפן ("מדוזות"), ג'ולי שלז ("עפולה אקספרס"), שי כרמלי פולק ("בלעין חביבתי"), אסף אמיר ("הדקדוק הפנימי"), אמיר הראל ("יוסי וג'אגר", "ללכת על המים"), דוד וולך ("חופשת קיץ") ויעקב גולדווסר ("מתחת לאף", "אבא גנוב").

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3983668,00.html

--------------

יוסי שריד, מהשפלת מורים להשפלת יוצרים - מהפכת התרבות

הארץ, 14.11.2010

גם בישראל מתחוללת עכשיו מהפכת תרבות: יבחן אמן את עצמו בכל יום אם הוא ציוני בכל-מאודו, ואם לא יעשה זאת - לימור לבנת תבחן אותו. מי שיעבור את הבחינה בהצלחה, יהיה מועמד לפרס היצירה הציונית; ואם ייכשל, חלילה, כי אז לא בטוח שימצא עבודה או שישולם לו מלוא שכרו: מי לפיצוי ומי לקיצוץ, והכול נהיה בדברה של השרה... 

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1198422.html

--------------

ראש הממשלה בנימין נתניהו: מי שמחרים את אריאל חותך בבשר של כולנו

מאת ברק רביד, הארץ, 14.11.2010

נתניהו ביקר במהלך ישיבת הממשלה את חרם האמנים על היכל התרבות החדש בעיר. "אני חושב שזו לא השיטה", אמר... 

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1198436.html

--------------

עצומה נגד דיכוי חופש הביטוי בידי שרת התרבות

15.11.2010

אנו, החתומים מטה מביעים את דאגתנו וחרדתנו לנוכח יוזמתה של שרת התרבות לימור לבנת, לכפות על שחקנים ואמנים להופיע בהתנחלויות כנגד רצונם -  ובמקביל לחלק פרסים למה שנקרא בפיה יצירות ציוניות.

אחד מסימני ההיכר המובהקים של משטר דמוקרטי הוא חופש הביטוי של כל אזרח – ושל כל אמן - להביע דעה באופן חופשי, הן במלים והן במעשים, כל עוד אין במעשים משום עבירה על החוק. במשטר דמוקרטי רואה הממשלה כחובתה לתמוך באמנים ולקדם את האמנויות, מבלי להעלות בדעתה להתנות זאת בנאמנות עיוורת לעמדות הממשלה.

מדינה שבה מחולקים פרסים לאמנים מטעם שיצירותיהם משקפות את הקו הפוליטי והאידיאולוגי של השלטון, ואילו מי שמעז לחלוק על הקו הזה נענש בחומרה, תתקשה לטעון לתואר מדינה דמוקרטית.

שאלת ההתנחלויות בשטחים שכבשה ישראל בשנת 1967 היא בלב ליבו של הדיון והויכוח הפוליטי המתנהל במדינתנו מזה ארבעים ושלוש שנה. זכותו של אמן בישראל, כמו של כל אזרח, להביע עמדה בדיון זה – גם על ידי היענות לצו מצפונו וסירוב להופיע בהתנחלות.

אנו קוראים לשרה לימור לבנת לחדול מיד מהניסיונות לכפות על אמנים נקיטת עמדה פוליטית שאינה עמדתם. תרבות ואמנות אינן יכולות לשמש שופר תעמולה למשטר. שרה שאינה מבינה זאת אינה יכולה להמשיך ולשמש שרת תרבות במדינת ישראל

אנא חתמו והעבירו הלאה:
http://www.atzuma.co.il/kriyrteryonim

(העברה: אדם קלר)

--------------

לראשונה: חרם צרכני על אריאל

דפנה ליאל | המהדורה המרכזית, חדשות 2 | פורסם 15/11/10 20:44 

מהומת התיאטרון באריאל נמשכת וכעת - מקרה ראשון של חרם צרכני נגד המכללה האקדמית של אריאל. יבואן חיפאי שהתבקש לספק מוצרים למחקר במכללה, סירב לעשות זאת בנימוק: המכללה מחבלת בסיכויים להגיע להסדר שלום...

http://www.mako.co.il/news-channel2/Channel-2-Newscast/Article-2a46fca33b05c21004.htm&Partner=rss

--------------

הארץ, מאמר המערכת: שרת התרבות והכפייה
16.11.2010, 07:11
שרת התרבות לימוד לבנת מוכיחה, שהמציאות יכולה לפרנס את תיאטרון האבסורד. חרם האמנים על היכל התרבות החדש באריאל עורר בלבנת פרץ של פעלתנות. סירוב של אנשי תיאטרון וקולנוע לתת הכשר לכיבוש ולהתנחלות בגדה המערבית זיכה את השרה בחשיפת יתר ועורר את תאבונה, עד שאינה מסתפקת בהצהרות לאומניות מתלהמות ובהסתה נגד אנשי תיאטרון בעלי מצפון. אתמול פורסם, כי לבנת הורתה לשנות את הקריטריונים לקבלת תמיכה ממשלתית כך שהעברת כסף למוסדות תרבות תותנה בהתחייבות להופיע בכל מקום בישראל - שעל פי הגדרתה, כוללת בתחומה גם את אריאל.
תאוות המחלוקת מעבירה את אנשי הימין על דעתם. עד היום לא החליט שום מוסד תרבות להחרים את האולם באריאל. להיפך, רוב מנהלי התיאטראות הודיעו, כי חרף סירוב של כמה שחקנים להופיע על במת אריאל הם דבקים בחוזים שחתמו עם הנהלת האולם. אחדים מהמנהלים מזדהים עם הגישה, שהאמנות חוצה גבולות ומחלוקות פוליטיות. אחרים חוששים, שידו הארוכה של השלטון תיכנס לכיסם ותפגע בפרנסתם.
הופעה בהיכל התרבות באריאל כמוה כהופעה באולם תיאטרון בתל אביב המתיר כניסה ליהודים בלבד. אריאל פותחת את שעריה אך ורק לפני השכנים הפלסטינים מיישובי הסביבה, שהתמזל מזלם לקבל היתר לנקות את רחובות ההתנחלות. האיום לפגוע בפרנסת אמנים, שהופעה בהתנחלות עומדת בסתירה להשקפת עולמם המוסרית, אינו עולה בקנה אחד עם חופש הביטוי וחופש העיסוק של היוצרים והמבצעים.
"פרס היצירה הציונית", עוד המצאה של לבנת, מלמד על חוסר תרבות. על פי הקריטריונים שהשרה מבקשת להכתיב לעולם התרבות בישראל, יצירות של עמוס עוז, דויד גרוסמן, מאיר ויזלטיר וסמי מיכאל אינן ראויות לפרס. ספק רב, אם הכרזת העצמאות הייתה עומדת במבחן הנאמנות של השרה.
אם חופש הביטוי וחוסן הדמוקרטיה הישראלית יקרים ללבו של ראש הממשלה, עליו לרסן את שרת התרבות.

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1198762.html

--------------

ניצחון בנקודות ללבנת: התיאטראות יציגו באריאל

יום שלישי 16 בנובמבר 2010 20:50 מאת: מתן אברמוביץ', עכבר העיר אונליין

בתום ישיבה סוערת בה השתתפו נציגי האמנים והרשויות המקומיות, הוחלט כי כל מוסדות התרבות יופיעו באריאל. ההחלטה על שינוי הקריטריונים לתקצוב המוסדות, תועבר למשא ומתן נוסף...  

http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,720,209,56864,.aspx

--------------

האגודה לזכויות האזרח בישראל

16 בנובמבר 2010, דחוף בפקס: 5408096

לכבוד

מר איציק רוכברג,

ראש עיריית רמת השרון

שלום רב,

הנדון: החרמת אמנים המסרבים להופיע באריאל

שמענו בדאגה רבה על החלטתך להורות למחלקת התרבות של העירייה שלא להתקשר עם אמן כלשהו, המסרב להופיע באריאל. אם לא היה די בכך הרי שהגדלת לעשות כשפנית לראשי רשויות מקומיות נוספות ושכנעת אותם להצטרף ליוזמתך. החלטה זו אינה חוקית בהיותה פוגעת בזכויות יסוד והיא אף פסולה מבחינה ציבורית.

כידוע אריאל הוא יישוב בגדה המערבית, שהיא שטח כבוש המנוהל על ידי שלטון צבאי. כך על פי המשפט הישראלי וכך על פי הדין הבינלאומי. אמנם קשה למצוא לכך זכר באתר האינטרנט של עיריית אריאל, אך היא הוקמה על פי צו של המפקד הצבאי, וכל פעולתה המוניציפאלית מוכתבת על ידי חקיקת הביטחון. מובן שכל עוד ישראלים שוהים בשטח הגדה המערבית צה"ל מחויב להגן על שלומם ולספק להם את כל השירותים הנדרשים. יחד עם זאת לא ניתן לחייב אף אדם שאיננו עובד ציבור בתוקף תפקידו להגיע לאריאל, יהיו סיבותיו אשר יהיו – חשש מפני הסכנה הביטחונית, מחאה נגד הפגיעה בזכויות האדם הנגרמת על ידי קיומן של ההתנחלויות, תמיכה בהסדר מדיני, שהקמתן של ההתנחלויות מנוגדת לו, ועוד כהנה וכהנה סיבות ומניעים.

אסור לרשות ציבורית להפלות אדם בשל דעותיו והשקפותיו. יש בכך פגיעה הן בחופש הביטוי והן בחופש העיסוק...  

בכבוד רב,

דן יקיר, עו"ד, היועץ המשפטי

האגודה לזכויות האזרח בישראל (ע"ר), נחלת בנימין 75 תל אביב, טל': 03-5608185, פקס: 03-5608165. www.acri.org.il, אימייל: mail@acri.org.il

--------------

סטודנטים להוראה מסרבים לערוך פרויקט באריאל

תומר ולמר פורסם:  17.11.10, 21:51 

פרויקט הגמר של הקורס ללמידה אתגרית ייערך בעיר שמעבר לקו הירוק. שליש מהסטודנטים הודיעו על סירובם, חבריהם הצטרפו לאות הזדהות - ואחרים התקוממו. המכללה: בחרנו במקום רק משיקולי איכות ובטיחות, תהיה חלופה למחרימים...  

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3986176,00.html  

--------------

חרם אמנים, לא רק באריאל

הארץ, מאת ציפי שוחט. 18.11.2010

מאורי צבי גרינברג ועד דודו טופז, מחוה אלברשטיין ועד אריאל זילבר. מסע היסטורי קצר בין אמנים שהוחרמו בשל דעותיהם הפוליטיות, בעקבות פרשת היכל התרבות באריאל... 

http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1199132.html

-------------- -------------- --------------

לאיגרת השבועית של 2010 . 11 . 18