הצטרפו לאיגרת השבועית

"בתיאטרון החדר יש משהו קסום. זה נובע מהסובלנות, הקבלה, האיכפתיות" (אבי גיבסון בר-אל, במאי ושחקן, מנהל אמנותי של תיאטרון הסמטה, בוגר תיאטרון החדר)


האיגרת השבועית

יום ה', 2015 . 8 . 13

-------

בימים אלו מתקיימות

בתיאטרון החדר
פגישות הכרות

ללימודי משחק ובימוי

תכנית שנתית ודו-שנתית מרוכזת

טל': 03-5171818

מידע נוסף כאן

ייעוץ אישי: 052-340-1478

-------

סרטוני החדר ביוטיוב

-------

-------

היטלר

יום רביעי, 26.8.2015, בשעה 20:30 בחדר

-------

הנוסע הסמוי

מוצ"ש, 29.8.2015, 21:00, בחדר

-------

המשרתים

ימים א', ב', 7-8.9.2015, 20:30 בחדר

-------

נו-אקסיט

בקרוב היא חוזרת

-------

המליאה

יום ו', 21.8.2015, בשעה 16:00

-------


באיגרת זו:

•   מדברים על תאטרון החדר: גיבסון אבי בר-אל
•   שיטת אוריין - המעגל הפתוח: יעוד
•   טאל לוי: עולם במה טיפול (26)
•   אודישנים דרושים: להיכנס, לבדוק
•   אירועים: לוח
מדברים על תאטרון החדר: גיבסון אבי בר-אל

הבמאי, השחקן והמנהל האמנותי, אבי גיבסון בר-אל, מדבר על לימודיו בתיאטרון החדר: "יש כאן משהו שלא קיים בשום מקום אחר". בימוי: שלי גורל. צילום: גיא דוידי.


קישור קבוע

תאטרון הוא לא רק בידור. תאטרון הוא שליחות אישית וחברתית

מקדש-מעט של אדם בדרך לתיקון עולם

 

(רגעים של התבוננות בהתנהגות אנושית)


(משך קריאה משוער: 4:30 דקות)

 

"יש לך יעוד בחיים?"

אחת לשנה, במהלך לימודי המשחק, לאחר שסיימנו פעולה דרמטית ולפני שיוצאים להפסקה, אני שואל את המשתתפים אם יש להם יעוד בחיים. לרגע משתררת דממה. כי לכאורה השאלה הופיעה מאי-שם וללא הכנה מוקדמת וגם "למה הוא מתכוון כשהוא אומר יעוד?" על כן בא אז הסבר קל.

 

בכל אחד ואחת מאתנו טמונה, במודע או במובלע, מחשבה על יעוד בחיים. זהו מרכיב מהותי בקיום האנושי, ועל כבר העירו גדולים וחכמים ש"האדם מחפש משמעות". מחשבה זו לא תמיד היא מוגדרת כיעוד. לאחרונה מרבים לדבר גם על "חזון". כביכול "באין חזון ייפרע עם" (משלי כט, 18). כביכול, אם לא הגדרת לעצמך "חזון", אין טעם להמשיך ולחיות את חייך. זו כמובן שטות. יש להבחין בין חברה לבין פרט. כשמדובר בחברה, בשבט, בעם, יש סימוכין רבים לכך שללא חזון מאחד, הקבוצה עלולה להתפורר. לא כן הפרט. אינך חייב לדעת מהו היעוד שלך או מהו החזון שלך על מנת לחיות את חייך באופן משביע רצון. ובכל זאת היעוד מוסיף מסגרת מאחדת לקיום האנושי.

 

יעוד הוא מעבר לחזון והוא מרחיב את גבולות האפשר. הוא יכול להיות דבר שאנחנו אוהבים לעשות וגורם לנו סיפוק אבל הוא לא חייב להיות כזה. הוא יכול להיות כל פעולה ידועה שעשינו, עושים או רוצים לעשות והוא לא חייב להיות כזה. הוא יכול להיות מוגדר ע"י אחרים או על ידינו אנו. הוא יכול להיות מוגדר במילים רבות או במילה אחת. הוא יכול להיות מוגדר באופן חומרי, רוחני, פיגורטיבי או מופשט.

יעוד מגדיר חיים כבעלי משמעות כוללת ותכלית.

ההגדרה יכולה להיות מורכבת או פשוטה בתכלית.

לדוגמא:

להביא ילד לעולם וללמד אותו עשות הטוב.

לעזור לבני אדם הזקוקים לעזרה.

לבנות את הבית הכי גבוה בעולם.

להיות מיליונר.

להיות מפורסם.

לזכות באוסקר.

להשיג שיא בספורט.

להמציא תרופה למחלה ממארת.

להיות מנהיג שיתקן את מצב החברה.

להיות אמן.

להיות אדם הגון.

 

אלו עשויות להיות מקצת מהתשובות לשאלה "מהו היעוד שלך?". רובן נמצאות בצד החיובי של ההתנהגות האנושית, או לפחות על גבול החיובי. למשל, האם להיות מיליונר או מפורסם ולזכות באוסקר יכולים להיחשב יעוד חיובי? התשובות לכך עשויות להיות שונות ומגוונות.

 

רוב בני האדם כלל אינם נותנים דעתם על יעוד. לכל היותר הם עשויים להישאל: "אז מה אתם רוצים לעשות בחיים?" ועונים על כך מה שהם עונים או לא. גם "מה לעשות בחיים" יכול להיחשב כיעוד, אם אמנם התשובה תוגדר ככזאת.

פשוט כל כך.

 

למה להגדיר יעוד?

כי זה עשוי לגרום סיפוק ומחזק את הנפש.
פשוט כל כך.

 

בחרו לכם יעוד לחיים.

פשוט כל כך.

 

בחרתם? מגולמים בכך תנאים משלימים, נוחים למדי:

א. יעוד זה לכול החיים, אבל אפשר להחליף אותו מספר בלתי מוגבל של פעמים בחיים.

ב. בקביעת היעוד מגולמת המשאלה לממש אותו, אבל לא בכל מחיר. יש גבול למימוש. אם הוא כרוך בגרימת נזק לזולת או לסביבה, הוא כלל איננו יעוד אלא ביטוי להפרעה נפשית.

ג. בקביעת היעוד מגולמת האפשרות שהוא לא יוכל להיות ממומש בגלל סיבות מובהקות, כלומר מציאותיות. למשל, עיסוקים הכרחיים אחרים או שהוא פשוט "כבר לא מדבר אלי" וכדומה. במקרים אלו אין חובה להתעקש עליו. יהיה נכון וטוב אם אפשר יהיה לדחות או לקבוע יעוד אחר. יעוד כמו תורה – אין בו מוקדם ומאוחר.

 

מה עושים אם בחרת ביעוד ובטעות ספרת על כך לאדם הלא נכון, למרעיל נפשות כרוני? הנה סיפרתם לו את הדבר והוא כבר מבטל אותך.

- "נו, באמת! זה נקרא יעוד?! כל כך ילדותי! לא רק ילדותי! פשוט אינפנטילי! אין לך משהו טוב יותר לעשות עם החיים שלך?"

אחר כך הוא אורב לך ומצפה:

- "נו, כבר הגשמת את היעוד שלך?! מה?! עוד לא?! אז מתי?! אתה לא נעשה צעיר יותר!" וכן הלאה.

אין מה לעשות מלבד לנתק קשר, לעבור לעיר אחרת. לבקש ממנו תרומה למפעל צדקה.

לפעמים יעוד הוא סוד אישי וצנעת הפרט נאה לו. עד שיוגשם.

 

בחרו לכם יעוד לחיים.

הוא ילווה אתכם באשר תלכו ושיהיו לכם חיים טובים.

באהבה,
אמיר

קישור קבוע

(משך קריאה משוער: 2 דקות)


(קטעים מעבודת המחקר של טאל לוי, הבוחנת את הערך התרפויטי המוסף ב"שיטת אוריין - המעגל הפתוח" בעבודה עם יוצרים מופיעים. מכללת לסלי, נובמבר 2012)

 

2.ג. ביטוי עצמי ואותנטיות

 

כאמור, לפי אוריין (1998) "אותנטי" הוא דבר ראשוני, חד-פעמי ובלתי ניתן לשחזור. הוא מדגיש כי עם המובן הייחודי הזה, יש להיות מודעים גם ליחסי הגומלין שבין האותנטי לבין ההיסטורי, כמו גם ליחסי הגומלין שבין הרגש למחשבה. אך ההבדל הוא שהתגובה ההיסטורית מעוצבת במחשבה, וזו המידית והאותנטית מושפעת בעיקר מתחומי התחושה והרגש.

 

בעקבות מתן הרשות הפנימית, הסרת הביקורת וקבלת העצמי, אנו יכולים לתת ביטוי ולהגיע לאותנטיות. האותנטיות היא מקום שבו אנחנו עצמנו, במלוא הווייתנו, ללא מעצורים וחסימות, נותנים ביטוי מלא למתרחש בתוכנו, בזמן אמת.

 

מרואיין 4, ש', מתייחס לנושא:

"את יכולה להתחיל את רצף ה'מה קורה?' עם 'קשה לי, רע לי, תקוע לי' ולסיים במשהו טוב כי נתת ביטוי למשהו שתקוע שם."

 

מרואיינת 6, ב':

"אם אנחנו מדברים על אותנטיות, הקונספט הוא שגם בחיים יש להיות מודעת במידת האפשר למה שקורה ולתת ביטוי. להתבונן על העולם מפילטר של קבלת הזולת, לאפשר לסביבה להתקיים איתך באיזושהי הרמוניה מסוימת, אפשר גם לכעוס עליה, גם להתנגד, אבל לתת ביטוי למקומות הפחות נעימים. כל זאת דרך כלי שהוא לא מסרס, לא מדכא ולא מתפרץ על הזולת [...]

 

עשינו פעם נשימות מעגליות בחדר והייתה לי חוויה חוץ-חושית, חוץ-גופית, הרגשתי שהגוף שלי מתרומם באוויר בתוך סשן של נשימות מעגליות שהיה קרוב לשעה ואני נמצאת בצורה אנכית בדיאלוג עם אבי, ואנחנו מדברים. אני חושבת שמה שאיפשר את זה, זה חופש הביטוי בעבודה בחדר, היכולת לתת ביטוי בכול רגע נתון, כל עוד אתה לא פוגע בשלומו וברווחתו של הזולת."

 

(עמ' 76-75, המשך יבוא)

קישור קבוע

הצעת השבוע:

קול קורא: תיאטרון הרחוב פסטיבל חיפה 2016

ליוצרים, אמנים ושחקנים מתחום התיאטרון, תיאטרון רחוב, אמנות הקרקס, מחול ואמנות המיצג, המעוניינים להגיש הצעה ליצירה של הצגה חדשה ו/או מופע קיים, במתחם תיאטרון הרחוב הבינלאומי, באוויר הפתוח בפסטיבל חיפה 2016 , בניהולם האמנותי של ינון צפריר ואבי גיבסון בר-אל וקבוצת התיאטרון "אורתו-דה". יינתנו פרסים כספיים להצגות נבחרות.

הפסטיבל יתקיים בחוה"מ פסח, 24-26 באפריל 2016.

אנא, הגישו את ההצעה + קו"ח של היוצרים לכתובות המייל:

festivalprod@gmail.com

varditc@ht1.co.il  

תאריך אחרון למשלוח הצעות: 20 בספטמבר 2015.

תודה ולהתראות בפסטיבל!
(אורתו-דה)

 

נא לעבור לדף אודישנים דרושים

קישור קבוע


היטלר

 

(איפור: יסמין מגן)


"זהו מבצע של משחק נדיר!  (צבי גורן, אתר הבמה)

"ביצוע וירטואוזי!"  (חיה בראל, קול ישראל, רשת א', "שורה ראשונה")

"חוויה נהדרת!  אמיר אוריין מתגלה כפרפומר יוצא מן הכלל".  (יוני איתיאל, קול ישראל, רשת ב', "מה יהיה עם יואב גינאי")

"אמיר אוריין בהופעתו האינטנסיבית, עושה את הבלתי אפשרי. הוא מחשמל ומצמרר ומחייה לפנינו את המפלצת המתועבת ביותר שידענו".  (אליקים ירון, קול ישראל, רשת ב', "בחצי היום" וגם "מעריב")

"תצוגת משחק מדהימה. אירוע שהוא בדיוק ברוח הזמן!"  (יואב איתמר, עורך, מנחה, מבקר)

"הצגת יחיד מופלאה!"

(תמי מולד-חיו, מבקרת תרבות וחברה)

אם היטלר היה נכנס אל החדר, מה הוא היה אומר? טרגי-קומדיה אפלה.

 

מחזה: טובה רוגל ואמיר אוריין

בימוי: אמיר אוריין ואבי גיבסון בר-אל

משחק: אמיר אוריין

החדר: רחוב יוסף הנשיא 5, תל אביב

למנויי האיגרת 40 ש"ח במקום 60 ש"ח

כולל קפה, תה, מים ומאפה

יום רביעי, 26.8.2015, בשעה 20:30 בחדר

טל': 0508-497715, 03-5171818

(היטלר - דף באתר החדר)

(לקבלת התכנייה)

 

הנוסע הסמוי


מונודרמה מצמררת, מרתקת,

מבוססת על סיפור אמיתי:

רב חובל מגלה על סיפון ספינתו נוסע סמוי

נכתב כסיפור ע"י יוסי זיו.

עיבוד לבמה ובימוי: אמיר אוריין.

משחק: יוסי זיו.

מוצ"ש, 22.8.2015, 20:30, אביחיל

(כל הכרטיסים נמכרו)

מוצ"ש, 29.8.2015, 21:00, בחדר

40 ₪ . טל': 03-5171818, 052-340-1478

(הנוסע הסמוי - וידיאו)

 

המשרתים

 

בעקבות ז'אן ז'אנה

ע"פ תרגומה של עדה בן נחום

כולל קטע מתוך "יומן מלחמה 2014",

מאת סלמאן נאטור, בתרגום יהודה שנהב שרעבני

עיבוד חדש: אמיר אוריין ואבי גיבסון בר-אל

בימוי, עיצוב תפאורה ותלבושות: אבי גיבסון בר-אל

שחקנים יוצרים: אביאל שיליאן, טל דנינו, מוטי רוזנצוויג

ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר

ע. במאי וייעוץ חזותי: רינת מוסקונה

הפקה: קבוצת אורתו-דה בניהולו של ינון צפריר

40 שח כולל שתיה קלה

ימים א', ב', 7-8.9.2015, 20:30 בחדר

טל': 03-5171818, 050-849-7715

 

"המליאה" של תיאטרון החדר

דלת פתוחה. פגישה דו-שבועית נינוחה

סבב תגובות חופשי - "הייד-פארק" בחדר

פרשת השבוע, במה פתוחה

יוצרים יכולים לבדוק כאן קטעים חדשים

כל אחד מוזמן להופיע ואפשר גם רק לצפות

המליאה פתוחה לכל

20 שח כולל כיבוד. טל': 03-5171818, 052-340-1478

משך הפגישה: 3 ש' בערך.

הפגישה הבאה:

יום ו', 21.8.2015, בשעה 16:00

20 ש"ח כולל כיבוד.

החדר החדש, רחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב.

רצוי לתאם מראש בטלפון: 03-5171818, 052-340-1478

או בדוא"ל: כאן.

(קישור: המליאה) 


מרתון קריאות מבוימות של מחזות

בין המחזות המוצגים: "סער הים" מאת יוסי זיו. מחזה שנכתב תחילה בקבוצת המנחים של תאטרון החדר והוצג במהלך השנתיים האחרונות.

יום חמישי, 13 באוגוסט  2014, החל מהשעה 15:00, במרכז סדנאות הבמה. דרך שלמה 46, תל אביב. לפרטים ולהזמנת כרטיסים בטל': 03-7255333. 


פנסיון לכלבים נוקי

נוקי מבשרת בזאת לכלל ציבור הכלבים והכלבות על פתיחת פנסיון נוקי בצפון הישן והשקט של ת"א (רחוב יריחו 7 ת"א). לצורך זה היא שכרה את שרותיו של יוסי, שיוריד את הכלבים ארבע פעמים ביממה, ייתן טיפול צמוד, כולל: מתן תרופות, רחצה ושיחות נפש. לפנות ליוסי, 054-571-1921

 

מונולוגים ודיאלוגים לשחקנים/ות:

כתבו אלינו ונשלח לכם קובץ מונולוגים (הדוא"ל שלנו)

קישור קבוע

אמיר אוריין - תיאטרון החדר

רחוב יוסף הנשיא 5, תל אביב
טל: 03-5171818.  פקס: 03-5160706. 
דוא"ל: info@roomtheater.co.il