"החדר" הוא התיאטרון היחיד בארץ שבו אתה מרגיש כמו בבית (מאיר אלוני) |
האיגרת השבועיתיום ה', 2015 . 10 . 8------- לימודי המשחק והבימוי בקורסים השנתיים המרוכזים בתאטרון החדר טל', 03-5171818 מידע נוסף כאן ייעוץ אישי, 052-340-1478 ------- ------- "היטלר", "הנוסע הסמוי", "המשרתים", "נו-אקסיט" בקרוב הם חוזרים! ------- המליאה יום ו', 2.10.2015, בשעה 16:00 פגישה דו-שבועית נינוחה לקראת סופ"ש נעים סבב תגובות חופשי, פרשת השבוע, במה פתוחה שחקנים, מחזאים, משוררים, יכולים לבדוק כאן קטעים חדשים 20 שח כולל כיבוד. טל': 03-5171818, 052-340-1478 -------
היום תאטרון נתפס אצל רבים כבידור אבל תאטרון הוא גם שליחות אישית וחברתית מקדש-מעט של אדם בדרך לתיקון עולם
(רגעים של התבוננות בהתנהגות אנושית)
(משך קריאה משוער: 8:30 דקות)
הוא נכנס אל האולם במבע אדיש, אולם אין הוא
אדיש כלל. הוא דרוך כקפיץ בתיבת נגינה, דרוך עד להתפקע, מוכן להריץ במהירות
מאומצת, את נעימת הנוכחות המנצחת המוטבעת בו, ככל שהתנאים הנתונים ידרשו זאת. תמיד
אלו התנאים הנתונים סביב לו הדורשים זאת, אף פעם לא בתוכו כי את עצמו הוא תופס
כאדם רגוע, נוח לבריות ושוחר שלום. עיניו, אם כן, אינן אדישות מטבען. האדישות היא
פעולת הסחה אוטומטית שהוא מבצע תדיר, כל אימת שעליו לבוא בקהל. על כן, הוא מכבה את
כוח החיות שבעיניו ומעלה על פניו ארשת של אדישות שפירושה: "אני לא רואה אתכם
ואתם לא רואים אותי ועל זה אין ויכוח".
באהבה,
(נכתב: יום ד', 31.12.2003)
(קטעים מתוך "פרשת השבוע" מאת אמיר אוריין. תפיסת המקרא כאן היא דרמטית: אם המקרא היה מחזה, כיצד היינו קוראים בו?)
(משך קריאה משוער: 5 דקות)
1. בראשית א' - ו' 8 (שלושה קטעים מתוך ספר "פרשת השבוע")
1. ...האות בֵּ' (ב"בראשית") מצוירת כמו כוך או מערה, או כיס פתוח לצד אחד בלבד, צד שמאל, שהוא כיוון הכתיבה בעברית.
"רבי יונה בשם רבי לוי אמר: למה נברא העולם בב'? אלא מה ב' זה סתום מכל צדדיו ופתוח מלפניו, כך אין לך רשות לומר מה למטה מה למעלה, מה לפנים מה לאחור, אלא מיום שנברא העולם ולהבא. בר קפרא אמר: (דברים ד') כי שאל נא לימים ראשונים אשר היו לפניך. למן היום שנבראו אתה דורש, ואי אתה דורש לפנים מכאן. (שם/דברים ד'/) ולמקצה השמיים ועד קצה השמים אתה דורש וחוקר, ואי אתה חוקר לפנים מכאן. דרש רבי יהודה בן פזי במעשה בראשית בהדיה (ביחד עם) דבר קפרא: למה נברא העולם בב'? להודיעך שהן שני עולמים - העולם הזה והעולם הבא. דבר אחר: ולמה בב'? שהוא לשון ברכה, ולא באל"ף שהוא לשון ארירה (קללה). דבר אחר: למה לא באל"ף? שלא ליתן פתחון פה לאפיקורסין (הכופרים בדת והחופשיים בדעותיהם) לומר היאך העולם יכול לעמוד שהוא נברא בלשון ארירה, אלא אמר הקב"ה: הרי אני בורא אותו בלשון ברכה והלוואי יעמוד. דבר אחר: למה בב'? אלא מה ב' זה יש לו שני עוקצין, אחד למעלה ואחד למטה מאחוריו. אומרים לב': מי בראך? והוא מראה בעוקצו מלמעלה, ואמר זה שלמעלה בראני. ומה שמו? והוא מראה בעוקצו של אחריו ואומר ה' שמו".
2. "במופלא ממך אל תדרוש!" (תלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יג עמוד א: שכן כתוב בספר בן סירא: במופלא ממך אל תדרוש ובמכוסה ממך אל תחקור, במה שהורשית התבונן, אין לך עסק בנסתרות)
הרעיון מקורו בהסתייגות מספקולציות מיסטיות וקוסמו-גניות, אבל מורי דת שמרנים מלמדים אותו במגמה לעודד את התלמיד לצייתנות ולהימנעות מחקירה במה שמעבר למסגרת שנקבעה על ידי הסמכות. עקרון לימודי זה עובר כחוט השני לאורך התורה כולה וגם בכתבי קודש אחרים. זהו רעיון שמתאים למי שחייב ללמוד ולשנן חוקים המסדירים את חיי החברה. הוא גם עשוי לסייע למי שנמצאים במצוקה קיומית וזקוקים למסגרת מנחה מוגדרת וברורה. ככלל, במופלא ממך אל תדרוש, הוא דבר שאינו יכול לספק את האדם ועל כן פורחת בכל דור תרבות של שאלות ותשובות שחלקן אף חתרניות. ואם את האדם בכלל אין הדבר מספק קל וחומר את האדם-היוצר.
אדם-יוצר הוא מטבעו מי שדווקא שואף לחקור במופלא ממנו, בין אם המופלא הזה מוגדר כמטאפיזי, מדעי, אמנותי או באופן הכללי ביותר: פוליטי-אופוזיציוני. תפקידו של האדם-היוצר להוציא את המופלא אל האור ולהציגו כיצירה, גם אם בכך הוא בוחן מחדש את גבולות ההסכמה הקיימים באותה עת.
3. ...לבריאת האדם שתי גרסאות: א. "ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם". (בראשית: בראשית א' 27). ב. "וייצר יהוה אלוהים את-האדם עפר מן-האדמה, ויפח באפיו נשמת חיים ויהי האדם לנפש חיה". (שם: ב' 7)
בריאת האדם בצלם היא, לכאורה, הד למסורות עתיקות, שבהן האל נוטל תבנית, עשויה בדמות עצמו, שופך לתוכה חומר ויוצר מתוך החומר דמות אדם כמו שיוצרים כל כלי חומר אחר בתוך תבנית. הקורא עשוי לומר שדמותו של האדם הנוצר בחומר היא כביכול ייצוג של האל, אבל אינה האל. הוא עשוי לומר שהאדם הנברא בתבנית האל הוא מסמן דתי, ככל מסמן דתי או אמנותי אך הוא אינו האל. מכאן ניתן להבין ספרות דתית בפרט וספרות אנושית בכלל, הרואה באדם כלי לתכליות שמעבר לו.
הצייר מגריט צייר מקטרת ורשם תחתה את הכותרת: "זו אינה מקטרת!" אבל במבט שני, לאחר שהצופה רשם לעצמו שמקטרת מצוירת אכן אינה מקטרת, הוא עשוי למצוא במרקם השלם של הציור, הכולל את ציור המקטרת ואת הכותרת הצמודה לה, מורכבות יצירתית, המעוררת את כל מרכיבי החוויה האישית - תחושה, תמונה, מחשבה ורגש - ושוב אין זה תחליף של משהו אחר, אלא יצירה עצמאית, הנושאת עמה מסר בעל משמעות אישית וחברתית. אף אם המצויר אינו מקטרת, הישות המכונה "מקטרת" מוטבעת בו. כך האדם הנוצר בתבנית האל, ואף אם לדעת התורה האדם אינו אל, התנהגותו עשויה לגלם את האלוהי שבאדם, כלומר, את המוסרי שבו. (אמיר אוריין)
(קטע מעבודת המחקר של טאל לוי, הבוחנת את הערך הטיפולי המוסף ב"שיטת אוריין - המעגל הפתוח" בעבודה עם יוצרים מופיעים. מכללת לסלי, נובמבר 2012)
2.ה. שינוי לאחר שישנה רשות וחופש פנימי, שמביאים לקבלת העצמי ולביטוי עצמי ואותנטי, ניתן לומר שחל שינוי באדם שזוכה לחוות חוויות אלה. אוריין (1998), מתייחס בנקודות שונות למרכיב של השינוי באדם היוצר, עקב כך בפעולה הבימתית ועקב כך באירוע האמנותי כולו, כחלק ממטרת השיטה. מספר תרגילים כמו נוהל ה"רגע קשה" וה"רגע טוב" וה"התיילדות", מאפשרים למתנסים לבדוק עצמם ביחס לחוויה טעונה, לבדוק את השינויים שעשויים לחול בתפיסת החוויה, ובהשפעתה על ההתנהגות הכוללת, לאורך זמן. מספר מרואיינים סיפרו על חוויות כאלה של שינוי שחשו כתוצאה מהתנסות בשיטה.
מרואיין 4, ש': "השיטה מאפשרת לגעת, להתבונן, מאפשרת לתת ביטוי לדבר עצור, שזה דבר עצום, ולסלק החוצה רעלים ודרך זה לעשות טרנספורמציה." (עמ' 79)
אולי יש שם משהו בשבילך השבוע מתוך הדף: דרוש\ה סטודנט\ית לבימוי המצויים בשלבים אחרונים וסופיים בהפקת סרט סטודנטים / הצגה וצריכים: הפקת פסקול, עריכת דיאלוג, פוסטפרודקשן. מי אני? איתן קריאף - סטודנט המסיים מסלול של שנתיים במכללת בי.פי.אם. ומעוניין ליצור שיתופי פעולה עם סטודנטים מוכשרים לבימוי. העבודה היא בשיתוף פעולה ולצורך תיק עבודות, לכן השירות יינתן בחינם. לפרטים נא התקשרו: 050-865-7032, איתן
נא לעבור לדף אודישנים דרושים
היטלר טל': 0508-497715, 03-5171818
הנוסע הסמוי בקרוב הוא חוזר טל': 03-5171818, 052-340-1478
המשרתים בקרוב הם חוזרים טל': 03-5171818, 050-849-7715
"המליאה" של תיאטרון החדר דלת פתוחה. פגישה דו-שבועית נינוחה "מה קורה?", פרשת השבוע, במה פתוחה יוצרים יכולים לבדוק כאן קטעים חדשים כל אחד מוזמן להופיע ואפשר גם רק לצפות המליאה פתוחה לכל. משך הפגישה: 3 ש' בערך. הפגישה הבאה: יום ו', 16.10.2015, בשעה 16:00 20 ש"ח כולל כיבוד. החדר החדש, רחוב יוסף הנשיא 5, תל-אביב רצוי לתאם מראש בטלפון: 03-5171818, 052-340-1478 או בדוא"ל: כאן. (קישור: המליאה) ----------------------- אירועים של חברים IV כן או IV לא - תיק פוריות מונודרמה על נשיות, אנושיות וטיפולי פוריות. בית מזיא לתיאטרון, רחוב מסילת ישרים 18 ירושלים. מאת ובביצוע: איריס הרפז. בימוי: אסנת שנק. מוסיקה מקורית ועיבודים: שי בן יעקב ואיריס הרפז. עיצוב: ירון פרידמן יעוץ אומנותי: סמדר יערון ואמיר אוריין – תיאטרון החדר מוצ"ש 24.10.15 בשעה: 21:00 (לחברי משפחת תיאטרון החדר כרטיסי ידיד) בהפקת המרכז לתיאטרון עכו. להזמנת כרטיסים: 02-6230002 052-8459444
בס"ד "בדרך ללידה עוצרים בבני ברק" יוצרת ושחקנית: ענת גת דגן בימוי: מיכל ורד (בוגרת תיאטרון החדר). כתיבה: ניצן כהן וענת גת דגן. סיפורה האישי של ענת גת דגן, יולדת המשתפת את חוויותיה המיוחדות בעקבות הלידה. הצגה רלוונטית לכל אישה ובן זוגה בכל גיל ומקום. אינטימי ובלתי אמצעי. תפאורה מינימליסטית, משרתת את הקשר בין הקהל לשחקנית. יום ה', 8 באוקטובר, בשעה 8:30, תאטרון "הסמטה" ביפו.
איילת רון: טראנס תיאטרוני טרנספורמציה דרך תיאטרון עם הבמאית והיוצרת איילת רון (שנה שישית) בימים 16-17.10.2015 נפגשים במדבר, ברחף, 10 דקות מערד לכיוון מצדה, מול נוף בראשיתי קסום, לסדנת סופ"ש של מימוש והגשמה בתחומי החיים והבמה. - איילת רון, 054-752-0886
מונולוגים לשחקנים/ות: כתבו אלינו ונשלח לכם קובץ מונולוגים (הדוא"ל שלנו) אמיר אוריין - תיאטרון החדררחוב הירקון 29, תל אביב 6801138 |