-------------- איגרת זו כוללת קטעי וידיאו מתוך ההצגות: "אבנים", "סדרת ההיריון שלי", "תחושת בטן"
--------------
השביתה והייעוד
נמסר לנו טלפונית שבתיאטרונים מסוימים מעכבים משכורות של שחקנים במשך חודשים. לפני אחת מהצגות הקאמרי הודיעו שחקנים שהם לא עולים לבמה אם לא ישולמו להם משכורותיהם. ניתנה להם הבטחה לתשלום והם עלו לבמה.
בדרך כלל, קהל חושב שמה שנוצץ על הבמה בתיאטרון המסחרי-ציבורי, נוצץ גם מאחורי הקלעים. ולא היא. זו עבודה קשה, לא תמיד משתלמת (למעט ה"כוכבים", אבל כמה כאלה יש?). כן, ראוי להזכיר שנשק השביתה הוא לגיטימי אפילו בתיאטרון הישראלי. בשיחה טלפונית אחרת הודיעה במאית של מופע עצמאי שהיא הצליחה לגרוף מספר שקלים בכל הופעה.
והרי לך משוואה מעוותת: בני משפחה וחברים סבורים שאם אתה עובד ב"הבימה" או ב"קאמרי", אתה מלך העולם ואם אתה עובד בהפקה עצמאית, אתה "מסכן", ולא היא. תחשבו על הסיפוק ותחושת הייעוד בהפקה שהיא שלך, לעומת תחושת הניכור והשעמום כשאתה בורג בהפקה מסחרית.
אוסיף עוד כמה מילים משלילעניין. נראה לי שאפשר לשכללאת המודל שאתה מציע.
המודל הקיים מנסה לענות על השאלה, מהי המגמה הפוליטית של אירוע או גוף מסויםבתרבות. עם זאת ראוי גם לשאול מהו מיקומו שלהאירוע בתרבות? כך יכול להיות שאירוע הואקואליציוני אך מיקומו שונה מאירועקואליציוני אחר. למשל הצגה ב"הבימה" והצגה בתיאטרון קהילתי שונות בהמון מובנים. יתכן ששתיהןקואליציוניות, נאמר, בגלל התמיכה הממסדית בשני גופים אלה. יחד עם זאת, ההבדליםביניהם עצומים, כולל באמירה שלהם, בין הצגה מסחרית ב"הבימה" לבין הצגה של אנשים החושפים את עולמם האישי והחברתי ומנסים ליצור דיון משמעותי בקהילה שלהם. אין ספק שדיון זה יפוקח על ידי הממסד המתקצב, אך עדיין אלה שתי תופעות שונות ונראה לי שהמודל כרגע עורך צמצום שיצא שכרו בהפסדו. במילים אחרות, לא רק המגמה הפוליטית חשובה אלא גם המיקום של האירוע בתרבות חשוב לא פחות.
אמיר אוריין אני מודה שהמודל הוא נזירי ותובעני וחסרפשרות. בהחלט אפשר למדר כל אחת מהמגמות הנזכרות. אבל המשותף בין "הבימה" לקבוצה קהילתית, לבד מהתמיכה הממסדית, זו המגמה לשמר סדר קיים, לאו דווקא מצד המשתתפים, אלא בעיקר מצד "הפיקוח" כדבריך, ולפעמים גם הרצון לרצות את הקהל. אולי נוסיף לאלו גם שימור צורות בימתיות. בעקבות דבריך אפשר למדר כול מגמה לעצמה. אני מניח שבקבוצההקהילתית השינוי במגמה של תיקון, עשוי להתרחש ברמהאישית, אבל כך אפשר לטעון ביחס לכל יוצר בנפרד בכלמגמה שהיא.
נפתלי
אךבתיאטרון קהילתי יש אופציה לשינוי קבוצתי וקהילתי. יש מקרים כאלהבהיסטוריה של התיאטרון הקהילתי. מה גם שבתיאטרון קהילתי בחלקו יששחרור מלרצות אתהקהל כי אין מכירתכרטיסים. מה גם שתיקון אישי במסגרת של תיאטרוןציבורי/מסחרי היא מאוד לא פשוטה בלשוןהמעטה, אם משווים זאת למסגרת של תיאטרון קהילתי למשל. אך בכל מקרה השאלה היא האם אתה מתייחס רק למגמת האירוע, או גם למיקום של בשדה התרבות?
אמיר
אכן, יש להניח שבתיאטרון הקהילתי יש אופציהלשינוי קבוצתי וקהילתי כדבריך, ואולי גם ראוי למנות את המקריםהאלה: שינוי אישי, תרבותי, חברתי – על פי הסדרהזה.
שינוי במגמה של תיקון קיים גם במגמה הקואליציונית השמרנית, אבל השינויים שם הם כל כך זעירים עד כי זקוקים לעין בוחנת חוקרת, כדי לזהות אותם ברצף זמן ארוך. ואכן, תיקון אישי עשוי להיות נדיר בתיאטרון המסחרי, אף שיש לקבל אותו כאופציה, שתהיה גם תלוית הגדרת התיקון עצמו. המקרה של ריצוי קהל לא בהכרח תלוי במכירת כרטיסים. המודל המדובר עוסק במגמה החברתית הכוללתשל האירוע. ושוב, בתוך כל מגמה הייתי שמח לגלות מדוריםמתאימים לסוגי האירוע. יש לך רעיון, אואפילו תחילת דרך? למשל, הגדרת התיאטרון הקהילתי במסגרתהקואליציונית?
נפתלי
אני חושב שכדאי להגדיר אתהמיקום של האירוע בתרבות למשל תיאטרון קהילתי נתפס, בצדק או שלא, כשוליבחשיבותו, אך דווקא בשל כך יש בו פוטנציאל גבוה יותר לשינוי בשלוש הרמות במינונים משתנים. לעומת זאת אירוע שנתפס כמרכזי בשדה פוטנציאל השינויבו קטן מאוד ואופיו לשעתק את הסדר הקיים. הצעתי נובעת מתוך המודלשלך. מה קורה, כמו בהרבה מקרים שבהם יש באירוע מאפיינים קואליציונייםומאפיינים אופוזיציוניים? למשל תמיכה ממסדית אך צורה ניסיונית, אולחילופין תיאטרון מסחרי כמו הקמצן של מולייר במרוקאית, שמצד אחד נעשהמשיקולים מסחריים, אך זהו אירוע שנותן קול לתרבות שנדחקה לשוליים, ועצם, העובדה שהוא בערבית לקהל יהודי, אינו דבר של מה בכך. במילים אחרות: הקואליציוני הוא רחב יריעה כפי שאתה בעצמך הדגמת באיגרת ולכןהמיפוי שלו הוא לא פחות חשוב בעיני.
אמיר
לאחר בחינת כל מקרה לגופו, כמו גם בתיאטרון קהילתי, אירוע בעל תכניםאופוזיציוניים במסגרת קואליציונית יוגדר כחתרני. מיקומו של האירוע בתרבות תמיד יהיה תלוי מסגרת כוללת. בינתיים, בכל דרך שניסיתי לסובב את המודל, הייתי חייב לבסוף לחזור להגדרות המקוריות. המשתנה של מיקום תרבותי מוצא מקומו במודל הקיים, באופן שבו כול אחת משתי המגמות הפוליטיות תתחלק למדיומים ולז'אנרים, שזהו המקרה הנכון לדעתי. באשר להבחנות שלך בעניין השינוי - אנימזדהה איתן.
"ויגש אליו יהודה ויאמר, בי אדוני, ידבר-נא עבדך דבר באזני אדוני, ואל-יחר אפך בעבדך כי כמוך כפרעה".
כזכור, בפרשה הקודמת יוסף מבאר לפרעה את החלומות שלו. בחלום אחד מופיעות שבע פרות שמנות ושבע פרות רזות, והרזות אוכלות את השמנות. בחלום השני שבע שיבולים שדופות בולעות שבע שיבולים בריאות. מוסר השכל: להכין צידה ליום צרה. לתכנן את העתיד, ורצוי גם להגדיר ייעוד במונחים של חזון.
בפרשת ויגש נמשך סיפורה של הטלנובלה העברית, בין שני העולמות, בין ארץ כנען לארץ מצרים. תקציר הפרקים הקודמים: יוסף הופך למשנה למלך מצרים. אחיו, שבעבר הרחוק, בפרק שלושים ושבע, השליכו אותו אל הבור, באים עכשיו להתחנן על נפשם, שייתן להם מעט תבואה. הם לא מזהים אותו. שמו עכשיו צפנת פענח. השנים שחלפו מאז הושלך לבור והתפקיד הנוכחי הפכו אותו מנער יהיר ונלהב, יוצר הדוניסט ואגוצנטרי, למפיק הרציני והטרוד של הכלכלה המצרית. אדם שמסתיר מתחת לגלימת התפקיד וארשת הפנים החמורה, את הדמות הפרטית של הנער שאחיו בגדו בו והיוצר שלא בא עדיין על סיפוקו. הוא מקבל את פניהם ומסתיר את בכיו. הוא מאשים אותם בריגול. הוא שולח אותם לדרכם עמוסים בתבואה ומסתיר בשקיהם את התשלום שקודם לכן גבה מהם. הוא משאיר אצלו במאסר-בית את שמעון אחיו. הוא דורש מהם להביא אליו את אחיו הקטן בנימין.
הפרק הבא מתרחש בביתו של האב הזקן יעקב. האיש שבור. הוא איבד את בנו יוסף, בנו שמעון נמצא במעצר מנהלי במצרים, ועכשיו הוא עלול לאבד את בן הזקונים שלו בנימין. האחים חוזרים למצרים. לא מיד. תחילה הם מכלים את מלאי המזון שהביאו עימם, כלומר, הכלכלה קודמת לקשרי הדם. אחר-כך הם חוזרים ומתייצבים בפני יוסף. הוא פותח להם שולחן ושוב מסתיר את בכיו. הוא שולח אותם לדרכם ורודף אחריהם. הוא מאשים את בנימין בגנבת גביע.
פרשת ויגש מתחילה במונולוג של יהודה המתאר את תולדותיה של המשפחה המיוסרת ומבקש רחמים. ואז בוכה יוסף הפעם השלישית, ואז: "ויתן את-קולו בבכי, וישמעו מצרים וישמע בית פרעה". הוא מתוודע אל אחיו בפינאלה הגדול והמרשים של המשפחה המתאחדת, שמרגע זה ואילך יחיו באושר ועושר עד עצם היום הזה, או עד שיקום פרעה חדש שלא ידע את יוסף.
מצרים היא הממלכה הגדולה, כמו ארה"ב של אמריקה. המחקר ההיסטורי מציין שארץ ישראל הייתה נתונה תחת שלטון מצרי עד אמצע המאה ה-12 לפנה"ס. היו לה מרכזי מנהל בעזה, יפו ובית-שאן. אל הממלכה הגדולה באים לבקש סיוע. יש רעב בכנען? יורדים מצרימה לשבור שבר, כלומר, תבואה למזון, ציוד, כל סיוע נדרש או תמיכה. אליה עוברים לחיות תקופות ארוכות או קצרות. אליה גם פונים כדי להתלונן על השכנים.
האם אלו הנוסעים למצרים הם "יורדים" או "מהגרים"? התשובה לכך תלויה בהגדרת הפרט את עצמו ביחס למקום מושבו. עד לשנות התשעים של המאה העשרים, נהגו הישראלים להתייחס אל בני ארצם הנוסעים אל מעבר לים, כאל בוגדים העוזבים את המולדת, או לפחות כאל "יורדים". כאילו ארץ מולדת היא בשיאו של הר הערכים החברתי, וכל ארץ אחרת היא במורדו, אם לא למרגלותיו.
לאחר מכן, עם ירידת ערכה של הלאומיות והלכידות החברתית בישראל, עם התחלקותה למגזרים בעלי אינטרסים עצמיים, השתנה גם היחס למי שנסעו לחו"ל כדי להשתקע שם. מאז הם מכונים בפי הלאומיים "יורדים", ובפי אחרים "מהגרים". לפעמים יורדים מצרימה כדי להישאר בה, כלומר, מהגרים למצרים. כך נהגו בני ישראל אז וכך נוהגים היום.
מצוות כיבוד הגר חוזרת ונזכרת בכל פעם שבה העברים נודדים לישוב אחר, החל מימי אברהם. אדם מהגר למקום אחר ומצפה שינהגו בו כבוד כאדם וייענו לצרכיו. הוא מוכן לעבוד תמורת מילוי צרכיו. כך מוטלת על תושב הארץ החובה לנהוג כבוד בגר ולסייע לו, "כי גרים הייתם בארץ מצרים".
מהי עליה וירידה? ארץ ישראל היא מקום קדוש. סמל למעלה גבוהה, דרגה גבוהה בסולם הרוחניות של העם. אולם זהו אך סמל, ויש לנהוג זהירות בסמלים. סמל יכול לשמש מזון רוחני. סמל עשוי לעודד אנשים לפעולה, אבל הסמל כשלעצמו לא יכול לקנות לחם במכולת. כל עוד התנאים בארץ נוחים למחיה - חיים בה. אולם הניסיון המיתולוגי, כמו גם ההסטורי, מלמד שכל אימת שהתנאים הכלכליים בארץ-ישראל נעשים קשים, מהגרים ממנה למקום שבו אפשר להתקיים פיזית. לא תמיד יכלה ארץ-ישראל לספק קיום כזה. כך קובע הכתוב, בצורת משל, את היחס שבין חומר לרוח.
ישנה ארץ ישראל הפיזית, ואין בה קדושה, היא ארץ ככל ארץ אחרת, וישנה ארץ ישראל שהיא עניין שברוח. הקיום הפיזי אינו תלוי בה. אם היא איננה מספקת קיום כזה - יש ללכת למקום אחר. בית אפשר לבנות במקום אחר, אמרה ילדה ברמת הגולן.
מי שמבקש להפוך את הארץ הפיזית הזאת לחומר מקודש, מסתכן בהתעלמות מהתנאים הקיימים במציאות. אין לבלבל בין קיום פיזי לרוחני. הקיום הפיזי קודם לרוחני, וזה אינו יכול להתקיים ללא הפיזי.
ביום שני, 6.9.2010, התקיימה בתיאטרון הסמטה ביפו הצגת "מונודיא 2010", ערב מונולוגים-דיאלוגים, שכתבו וביימו חברי קבוצת המנחים, מחזור 13, וביצעו חברי קבוצת המשחק של תיאטרון החדר, מחזור 57. הנושא המרכזי של הערב: "חוויה מקומית", קטעים שמתייחסים אל הזמן והמקום שבו אנו חיים. הרצף מתחבר לתמונת פסיפס מקומית אקטואלית. הערב החל ברצף חימום שביצעו השחקנים בנוכחות הקהל. לאחר מכן החל רצף הקטעים. באיגרת השבועית אנו מביאים, בכל פעם קטע מתוך הערב.
דודה: שירושקה, אני מבינה אותך, ואני כבר לא ישנה כמה ימים, תאמיני לי. מאז שאימא שלך סיפרה לי... אני גמורה. איך הוא עשה דבר כזה?זה נורא והוא מנוול. אבל אין מה לעשות עכשיו, מה שהיה, היה?
שירה: לא.
דודה: כל החיים שלו גם ככה בזבל. הוא נכה אומלל שסובל מחרדות, ואת העונש שלו הוא כבר קיבל. אני מציעה לך לקבור את הסיפור הזה ולהמשיך הלאה.
שירה: לא.
דודה: מה התעוררת עכשיו תגידי?! מה את רוצה מאיתנו אחרי כל כך הרבה שנים? את יודעת שהמשפחה גם ככה הולכת על חבל דק. את מכירה אותנו. כל אחד והמחלה שלו. אם יקרה לו משהו, כולם ייפלו.
שירה: זה לא ממש מעניין אותי.
דודה: אם את אוהבת אותי, תרדי מכל הסיפור הזה? תעשי לי טובה. מה את רוצה?
שירה: אני דורשת לכנס את כולם. אני רוצה להגיד לכולכם מי זה האח החולה שלכם.
דודה: את רוצה כסף. זה מה שאת רוצה! וגם לקחת אותו לבית המשפט! ככה את חושבת שתבריאי? כל העיתונים יכתבו על זה! אני לא אתן שכל העולם יידע שיש לי אח כזה. אני אמות. את תהרסי את כולנו, זה מה שאת רוצה?
שירה: אני רוצה צדק.
דודה: איזה צדק? איזה צדק? תראי אותו, את העונש שלו הוא כבר קיבל. מסכן משותק בכסא גלגלים! מה הנחתת עלינו עכשיו. אני לא אתן לך...
שירה: לא פלא שכולכם סובלים מדיכאון. כל אחד מכם דואג רק לתחת שלו! שהשכנים לא ידעו? ומה איתי? האח שלך הוא קרימינל, סוטה-מין, פדופיל וכל האחייניות שלו עברו תחת הזין שלו. גם הבת שלך. בכל פעם שגבר מתקרב אלי אני רואה את העיניים השחורות של האח שלך שופך עלי את הזרע שלו. אני מבקשת לפתוח קרן מהכסף של האומלל הזה עבור לכל מי שתרצה לקבל טיפול פסיכולוגי. לתמיכה. אם הבנות שלכן לא רוצות להתלכלך, זה עניין שלהן, אני רוצה! ואני צריכה עזרה. במעשים. במעשים, לא במילים ריקות. נמאס לי לשתוק ונמאס לי להעמיד פנים שהכול בסדר. אני עייפה.
דודה: את התחלקת על השכל, את יודעת? מה את רוצה? נקמה? חשבתי שאת אוהבת אותי. אני מבינה את הכאב שלך, אבל את לא יכולה! פשוט לא יכולה!
שירה: אני יכולה!
דודה: את לא יכולה!
שירה: (צועקת) אני יכולה! (הדודה מתעלפת. שני גברים ניגשים אליה ומוציאים אותה. שירה נותרת לבדה)
חיבור חשוב ביותר של שרית פוקס על היוצר נסים אלוני. ספר מרתק, מצחיק, עצוב, מכיל תובנות מפתיעות וגילויים חדשים. ספר לימוד על אדם ותקופה. באיגרת השבועית אנו מביאים קטעים מתוך הספר (ללא הערות השוליים).
לטאה מנומרת זינקה מתחת לסלע בבית הקברות הערבי והבהילה ציפור שהצליפה בכנפיה. על הסלע שכבה דינה מתנועת הנוער "מכבי" ועליה נסים. דינה דקיקה, אבל ישבנה אתלטי. השנה היא 1944. בזכרון יעקב הסמוכה עמד גדוד אהרון של תנועת מכבי, לאה ומפוהק, באזכרה השנתית לאהרון אהרונסון, מנהיג תנועת המרי ניל"י, שעל שמו נקרא הגדוד. נסים ודינה ברחו לבית הקברות. הסלע היה דוקרני, דינה דיברה על אהבה ונסים הרגיש ריק. באמצע מעשה האהבה גילה שהוא מבלבל אותה בכלל עם נערה אחרת.
נשים חושקות, איזה בור טומאה נפלא ליפול לתוכו. נסים התוודה על כך ביומנו, בשפת הקלישאות של הקולנוע ההוליוודי: "היא שכבה בזרועותי בין הסלעים. נשקתי לה. שפתיה היו בוערות. 'אתה מבעיר אותם,' אמרה. ריק הייתי בתוכי. ובכן, מדוע אני מנשק אותה בכזאת עוצמה ובהתלהבות כזו? מוזר. הסתכלתי בפניה וחשבתי שאביבה בזרועותי. האם כל הבנות דומות בשעה שהן נמצאות במצב אהבני כזה? מסיר הייתי את פני מעליה, מתרחק קצת ומבקשה לחייך. כשחייכה ראיתי את פני דינה. רק אז".
מאביבה, שהציצה במפתיע מהפנים של דינה, נסים סלד ממש. בכל פעם שליווה אותה הביתה מפעולה בתנועה ציעפה את עיניה והניפה את שיער הדבש שלה כמו שראתה את ריטה הייוורת עושה בסרט "גילדה", ואמרה: "אני רוצה לתת לך משהו". פעם נעתר לה, כמסופר ביומנו: "לבסוף נשקתי לה. פשוט כדי לצאת ידי חובה. היה נעים, אבל ריק".
נסים לועג לעצמו ביומן על מזמוזיו החלולים: "לדעתי יש אהבה. ואני אהבתי. בכל לבי ובכל חום לבי ובכל רעד רגלי ובכל אי-מנוחתי. אך לא אמרתי את העיקר: אהבתי למשך שבוע".
ועם זאת הוא מקווה שיקרה לו מין נס שבו יימהל באישה לא פתיינית: "האהבה אולי הנה האכסטזה שברעיון המטורף שיש עוד אדם בעולם אשר אתה - הוא, והוא - אתה", כתב.
בגיל תשע-עשרה, ערב גיוסו לנוטרות, כשהשקיף על עמק יזרעאל ממרום מגדל, הרגיש שהוא מתעופף לדרך חדשה שאולי תזמן לו אהבה: "פרפר אני. פרפר השואף לאור... אל תצחק לי, יומני, רוצה אני אהבה ואני מאמין שהיא קיימת בעולם המוזר והנפלא הזה. מחפש אני ומחפש. המחר מלא וגדוש הוא".
להט החיפוש לא נטש אותו עד סוף ימיו. אבל עם השנים, כעבור נשים הרבה, נהפך הלהט למין התקף אכסטזה צונן.
הפגישה הבאה של המליאה מתקיימת ביום ו', 17.12.2010, בשעה 16:00
בחדר ברחוב הרב קוק 8, תל-אביב. טל': 03-5171818
במקום מוגש כיבוד קל והוא מוגדר כמקום פרטי
"המליאה"פתוחה לכל. רצוי לתאם מראש בטלפון: 03-5171818
"אבנים"- מבית היוצר של תיאטרון אורתו-דה
המופע זכה עד כה בשישה פרסים בינלאומיים ומייצג את ישראל בכל העולם.
"אבנים" הינו מופע ויזואלי בהשראת פסל "מורדי הגטאות" של נתן רפפורט (1911-1987). שישה שחקנים,אשר באמצעות משחק מאופק, פס קול ייחודי ודימויים ויזואליים מקוריים, מספרים סיפור על ניצחון הרוח,ויוצרים שפה תיאטרונית חדשה.
יוצר ובמאי:ינון צפריר. במאים שותפים:דניאל זעפרני, אבי גיבסון בר-אל
שחקנים: ינון צפריר, אבי גיבסון בראל, מוטי סבג, חזי כוהן/עמית ברעם, נוגה דאנגלי/הילה ספקטור, מייקל מרקס/יניב מויאל.
תודה לתיאטרון החדר
9 בדצמבר 20:30
תיאטרון "הסמטה"- רחוב מזל דגים 8, יפו עתיקה, טל': 036812126
"משחק מהחיים" – מבית היוצר של תיאטרון פלייבק
תיאטרון סיפורי חיים ואימפרוביזציה. חוויותהקהל והסיפורים האישיים של הצופים
הופכים לרצף של סצנותתיאטרליות, דימויים ורגשות, בידי קבוצת שחקנים מיומנת ומנחה.מפתיע, מרגש, מצחיק, נוגע ובלתי נשכח.
תיאטרון "הסמטה"- רחוב מזל דגים 8, יפו עתיקה, טל': 036812126.
"אסקוריאל"- זוכת פרס הצגת השנה בפרינג' ובמאי השנה בפרינג'
שעה בחייו של המלך, הנחשב לאחד האכזריים בתולדות האנושות.
"אסקוריאל" הוא שמה של טירה שבנה פיליפ השני, מלך ספרד, במאה ה-16. המחזה פורש את מערכת היחסים שבין מלך פסיכופת לבין פוליאל, ליצן החצר שלו, המייצג את מידת המוסר המצויה באדם.
מאת: מישל דה גילדרור.
בימוי, עיבוד ותפיסת חלל: אבי גיבסון בר-אל
שחקנים: אורן יאדגר, אלחי לויט, עמית ברעם.
ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין
13, 14 בדצמבר 21:00
תיאטרון "הסמטה"- רחוב מזל דגים 8, יפו עתיקה, טל': 036812126.
"סדרת ההיריון שלי"
ע"פ ספרה של הילה שרעף גלסר
במהלך הכתיבה התפרסם היומן אחת לשבוע באיגרת השבועית של תיאטרון החדר בעריכת אמיר אוריין.
אישה נכנסת להיריון ומתכננת לידה טבעית. היא נתקלת בנורמות חברתיות המאיימות על חופש הבחירה שלה. במהלך ההיריון היא מגלה שהביקורת שלה אינה מופנית רק כלפי הממסד והחברה, אלא גם כלפי עצמה. כדי לחוות את חוויות הלידה כפי שהיא מבקשת, עליה להישיר מבט אל כאביה הנפשיים והפיזיים ולפרוץ את גבולות עצמה. בתוך הכאב הגדול היא מגלה עוצמה, שמחה וכוחות גדולים שלא ידעה כי קיימים בה.
"לא בעצב כי אם בשמחה, בריקוד ובשירה, נלד קודם כל את עצמנו, ואחר כך את ילדינו".
עיבוד למחזה: רינה לביא, הילה שרעף גלסר
משחק: הילה שרעף גלסר
בימוי: רינה לביא
ייעוץ אומנותי: אמיר אוריין
15 בדצמבר 21:00
תיאטרון "הסמטה"- רחוב מזל דגים 8, יפו עתיקה, טל': 036812126.
"בטולות שידוך"
חנה אזולאי הספרי ומיכל ורד כתבו את המחזה בהשראת הסיפור שהתפרסם בעיתונות בשנת 1978, על שתי אחיות ממאה שערים בירושליםשהתאבדו. האחת עומדת לפני שידוך והשנייה מבוטלת שידוך.הן מגלות בתוכןיצריםטבעיים שכמעט ונשכחו ויצרים שפורצים את מסגרת התרבות השמרנית בה הן חיות.
תיאטרון "הסמטה"- רחוב מזל דגים 8, יפו עתיקה, טל': 036812126.
"זה מסתובב"
התנגשות אלימה וחסרת פשרות בין שני אנשים הכלואים יחדיו במוסד טיפולי, ב"תא להסתכלות ממושכת". האחד מדמה כי הוא הסופר פרנץ קפקא והשני מדמה כי הוא בנימין זאב הרצל. העלאתו המחודשת של המחזה הינה מחווה ליוסף מונדי, יוצר ישראלי ייחודי וחתרני, אחד מאבותיו הרוחניים של תיאטרון הפרינג' הישראלי.
מאת: יוסף מונדי. בימוי עיבוד ותפיסת חלל: אבי גיבסון בר-אל.
שחקנים: אמיר ירושלמי, מוטי רוזנצוויג ורונן יפרח.
ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר.
20, 21 בדצמבר 21:00
תיאטרון "הסמטה"- רחוב מזל דגים 8, יפו עתיקה, טל': 036812126.
"בבפנוכו"
שתי נשים צעירות, הילי וברי, מצטרפות לסדנההעוסקת במתן ביטוי אישי לזיכרונות, מאוויים ומשאלות אנושיות. במהלך המפגש, נחשפים הרבדים היותר עמוקים שבנפשן, עד להארה האישית המתקנת. הקהל נחשף לאופן שבו תפיסות אישיות שלנו את עצמנו, קולות ודימוייםצובעים את המציאות, מנהלים אותנו ואת הקשר שלנו עם העולם שמחוצה לנו.
יוצרות ומבצעות: הילה שרעף - גלמר, טלי ליברמן, רינה לביא האירוע נוצר תחילה בקבוצת המנחים של תיאטרון החדר.
ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין.
22 בדצמבר 20:30
תיאטרון "הסמטה"- רחוב מזל דגים 8, יפו עתיקה, טל': 036812126.
"מילות מפתח" – מבית היוצר של תיאטרון אותו- דה
פרויקט ניווט תיאטרלי בתוך ארכיון הכיבוש. ההצגה מבוססת על ווריאציה של משחק הכיסאות המתרחש בזמן אמת מול הקהל. הארכיון מתבסס על כתביו של העיתונאי גדעון לוי, עדויות של נשות ארגון "מחסום וואטש", "טוקבקיסטים" וקולות רבים נוספים המהווים חלק מתוך בליל מילות המפתח הכרוכות בכיבוש. ההצגה מתרחשת כמבנה של משחק אמיתי, משמע היא מתרחשת בזמן אמת – Online .
תיאטרון "הסמטה"- רחוב מזל דגים 8, יפו עתיקה, טל': 036812126.
אנסמבל קוקייה מציג: "תחושת בטן"
תיאטרון תנועה נשים. סיפורה של אישה הנקרעת בין שני עולמות עד שיגעון. היא מנסה לרצות את הסביבה ולהתנהג בהתאם לציפיות החברה ממנה, אך שואפת לממש עצמה. היא נעה בין מחשבות מסרסות שמשתלטות על תודעתה לבין מערכות יחסים עם נשים כוחניות ודכאניות. במהלך המסע היא מגלה את הנשיות.
בימוי: רן בן עזרא ושרון שלומי. כוריאוגרפיה: שרון שלומי. משחק ומחול: אדרה שפיגל, ליאור ג'ייקובס, מירב סקאל-רוז'נקו, רונית הריס, שלי בן אברהם, שרונה בוטנרו ושרון שלומי. עיצוב תפאורה ותלבושות: סיון יחזקאלי וענת בילו. תאורה: ענת בילו. עריכת סאונד: איתן בהר. עיצוב גרפי: בלה מלכין
ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין - תיאטרון החדר. מוצ"ש, 1.1.2010, התיאטרון הערבי עברי ביפו, טל': 0545-335135.
"אורטל חייבת למות!"
"אורטל היא גם דוגמנית, היא גם בלשית, היא גם מרגלת ומומחית לאמנויות לחימה, ובכל ספר בסדרה היא מצליחה להציל את העולם, להשכיב את הגברים הכי שווים ולהגיע בזמן לתצוגת אופנה מבלי לאבד שערה מתלתליה..." אורטל היא פרי מוחו של הסופר בציר קרמניצר.
בציר קרמניצר בא לפגוש את קהל קוראיו, ואז נחשפים הסודות בסערה של אמת, דמיון, זיוף ומלחמת הישרדות.
בהשראת "על אמת" של רוני גלבפיש. כתיבה: איתמר נצר, שרון שלומי, רונן קובלסקי.
בימוי: יניב מויאל. משחק: שרון שלומי, איתמר נצר, רן בן עזרא.
עוזר במאי: רן בן עזרא. עיצוב גרפי: ירון פרידמן.
ייעוץ אמנותי: אמיר אוריין.
עלות כניסה: 60 ש"ח. מומלץ להגיע כחצי שעה לפני.
כרטיסים באמצעות רן בן עזרא: 052-5284234 ובמקום האירוע עצמו.
המרכז לתיאטרון עכו: "משאלה מכוכב"
- יצירתה של סמדר יערון
יום שלישי, 14.12.10, 20:00, בתיאטרון תמונע תל-אביב
מחיר מיוחד לתלמידי משחק בציון קוד ידיד: 111 = 50 ש"ח
"...סמדר יערון הצליחה ליצור מחדש תיאטרון בן זמננו שחוצה אידיאולוגיה וסיסמאות.
המשחק שלה הינו ישן וחדש בו זמנית. אינו נמדד בזמן כי הוא מותח את הקשת מעבר לכמה אלפי שנים מהמלך דוד ועד לכאן ועכשיו... אולי צריך לקרוא לה שחקנית נבואית, זאת היא, שרוקדת עם הכוכב". מאת: אינגו לנגר עיתוןTagespost13/01/2005
"...מופע מדהים של סמדר יערון...זהו מסע של תיאטרון וירטואוזי טוטאלי אישי מאוד...יערון מחזיקה את קהלה בגרון כשהיא עומדת על הבמה...היא עוצרת את הנשימה כאשר היא מטפסת פעם אחר פעם על הכוכב שלה... אני מקווה שהמופע הזה יעלה שוב אם בעכו או בירושלים ותל אביב כי אכן מדובר באחת מאותן חוויות חד פעמיות בדורן". צבי גורן – הבמה
יהודית קונפורטי, 054-6240131, 03-6051459 www.my.alternativli.co.il/kjud מוסיקאים מוסיקאים בראשית דרכם שיצירתם איננה רשומה באקו"ם מוזמנים לשלוח אלי מוסיקה להשמעה בתוכנית "יחסים עם יהודית קונפורטי", רדיו החיים הטובים באינטרנט. לך תדע לאן זה יגיע: kjud59@gmail.com
אהבה חדשה
יום חמישי, עשר בלילה עד אחת עשרה בלילה, יש לך הזדמנות למצוא אהבה חדשה. כל מה שאת צריכה לעשות זה להעז ולהרים טלפון לרועי בפורטל החיים הטובים. בתוכנית תוכלי להתארח באולפן ביפו התקשרו: 054-488-9999 והדרך סלולה ♥. תודה, יהודית קונפורטי
אלי הוז - קורא סיפורים
מוכר סיפורים יום-יום בסמטת מזל אריה 18, יפו העתיקה. עונה לטלפון 050-5606670 ועכשיו גם מקבל דואר בג'י-מייל: elie.hoz@gmail.com
פניה זו מיועדת ליוצרים ולהקות לא ממוסדות שאינן נתמכות באורח קבוע והמשכי, המעוניינות להעלות יצירות חדשות בבכורה בפסטיבל עכו ה- 32 לתיאטרון ישראלי אחר שיתקיים בעכו בין ה- 16-19לאוקטובר 2011 חוה"מ סוכות.
את ההצעות יש להגיש לא יאוחר מהתאריך 1.1.2011 לפי ההנחיות שבטופס ההגשה.
הוועדה האומנותית של הפסטיבל לתיאטרון אחר מעוניינת ביצירות השואפות לפתח שפה תיאטרונית מקורית, חדשה או שונה, יצירות הקוראות תיגר על אתוסים מרכזיים בחברה הישראלית, נותנות ביטוי להלכירוח אלטרנטיביים ומציבות סימני שאלה במקום בו מונצח המוסכם.
יצירות הבודקות את גבולות מושגי התיאטרון והרחבתם, יצירות בינתחומיות, יצירות המציעות גישה מקורית לחלל תיאטרוני, לבימוי, ליחסי קהל-מופע, ושמבקשות לייצר תהליך עבודה ארוך טווח.
הוועדה תעודד הצעות שתהיה להן זיקה וקשר לעיר עכו ברמה של חלל, תוכן והשראה וכן תעודד הצעות המתכוונות לעבוד לאורך תהליך יצירת המופע והחזרות בעכו עצמה.
להצעות שיתקבלו יוענקו תקציבי הפקה וליווי אומנותי והן תוצגנה במסגרת הפסטיבל. האחריות הכוללת להפקת ההצגות \ מיצגים מוטלת על מגישי ההצעות.
את ההצעות יש להגיש לפי הטופס המצורף בהמשך.
הנהלת הפסטיבל אינה מתחייבת להחזיר את חומר ההצעות שתישלחנה.
טופס הגשת מועמדות להצגה בפסטיבל עכו 2011:
את ההצעות יש לשלוח אך ורק דרך המייל. במידה ולא קיבלתם תשובת אישור על משלוח המייל תוך שבועיים מיום המשלוח נא ליצור קשר טלפוני במספר 054-589-7954.
נא למסור את ההצעה בקובץ וורד אחד בלבד (נא לא לשלוח גרסת 2007),
במידה ואתם מצרפים נספחים ותמונות, נא להדביקם על מסמך הוורד.
בראש כל הצעה נא להוסיף את הסעיפים הבאים כפי שהם מופיעים מיד:
1. שם ההצעה
2. שם מגיש ההצעה ותפקידו בהפקה
3. פרטי התקשרות: שם, כתובת אי-מייל, כתובת דואר רגיל ומספר טלפון.
4. סינופסיס \ תקציר ההצעה – לא יותר מחצי עמוד.
5. קורות חיים מקוצרים של היוצרים והמשתתפים ותפקידם בהפקה (גם אם זו רק רשימה חלקית נכון לעכשיו).
6. גוף ההצעה: במידה ומדובר במחזה; את המחזה בשלמותו. במידה ולא מדובר במחזה; את פרוט המופע.
7. הצהרת כוונות אומנותית לגבי המימוש הבימתי של המופע - חזון בימתי.
8. נספחים: תמונות, שרטוטים וכ"ו .
נא לא להגיש הצעות להצגות יחיד והצגות שעלו כבר בעבר ואינן מוצעות להעלאה בבכורה.
את ההצעות יש לשלוח לכל המאוחר עד לתאריך ה- 1.1.2011 למייל: storgepit@gmail.com
בהשתתפות: דר' ישי מנוחין, שרון דולב, פרופ' דוד אנוך, פרופ' נעמי חזן, עו"ד עביר בכר, רן כהן, דר' עובדיה עזרא, עו"ד באנה שגרי-בדארנה, הדס זיו והשחקן עמית מאוטנר. גם ביוטיובובפיסבוק
הפרקים הבאים:
פרק 3: פתרונות "קלים" ומחירם האישי והחברתי (סוף דצמבר 2010).
פרק 4: אקטיביזם כחובה דמוקרטית (ינואר 2011).
-------------- -------------- --------------
"מהו בית מלון יוקרתי? מקום שמאה אנשים עובדים בו בפרך כדי שמאתיים יוכלו לשלם מחירים מופקעים תמורת דברים שבעצם אין להם צורך בהם". (ג'ורג' אורוול, "דפוּק וזרוּק בפאריס ובלונדון")